Speditørindspark til mobilitetskommission
Danske speditører ønsker øget fokus på logistik i ny Mobilitetskommission.
Den 30. september lancerede transportminister Hans Chr. Schmidt planen om en Mobilitets-kommission, som skal gøre arbejdet færdigt efter Infrastrukturkommissionen. Men allerede 14 dage før havde Danske Speditører - som kendte til ministerens overvejelser - skrevet til ham med støtte til ideen og med emner, som trænger sig på.
- Vi mener ligesom ministeren, at fremtidens internationale transportsystem vil komme til at håndtere endnu større fragtmængder end i dag. Vi mener også, at Danmark skal udvikles til et centralt omdrejningspunkt i det nordeuropæiske transportsystem, siger direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
- Siden lanceringen af kommissionen, som formentlig bliver nedsat efter nytår, har vi arbejdet videre med grundlaget. Vi håber, at Danske Speditører, hovedorganisationen Dansk Erhverv, som vi er medlemmer af, og vores søsterorganisation DTL alle får lejlighed til at deltage i kommissionens arbejde. Der er behov for at supplere infrastrukturkommissionens arbejde, som var meget anlægsorienteret, med noget, som er målrettet logistikorienteret.
Danske Speditører havde foretrukket, at transportministeren nedsætter en logistikkommission, anerkender at der også er behov for fokus på persontransporten.
- Det vigtigste er ikke navnet, men at vi får lejlighed til at diskutere de ting, som kommer til at bestemme fremtidens udnyttelse af de store investeringer og hensynet til forsyningssikkerhed, eksport og import, siger Martin Aabak.
I sit svar den 24. november til Martin Aabak skriver transportminister Hans Chr. Schmidt blandt andet:
"Dine pointer om, at logistik er en vigtig del af det samlede transportbillede er jeg meget enig i. Effektive logistik-løsninger, der sikrer hurtige transportløsninger i forbindelse med transport af gods, er bestemt vigtigt."
Ministeren skriver desuden, at han vil inddrage udviklingen af den fysiske infrastruktur på havne-, luftfarts-, bane- og vejområdet for at dække områder, som Infrastrukturkommissionen ikke kom ind på, og inddrage igangværende strategiske analyser. Hermed sigter ministeren til den landstrafikmodel, som blandt andet på Danske Speditørers opfordring blev en del af det grønne transportforlig i 2009.