23948sdkhjf

Tungere vogntog betyder større udfordringer

Feltprøve med hydraulisk forhjulstræk på Volvo FH16.

Feltprøve med hydraulisk forhjulstræk på Volvo FH16.



Af Finn Bjerremand

Med større vogntog i skovindustrien stiger behovet også for at kunne køre sikkert frem på skovvejene, og det stiller nye krav til antallet af drivende hjul på en moderne skovvogn. Den dag hvor myndighederne via den digitale fartskriver og trådløs overførsel af informationer, kan holde øje med akseltrykkene på lastvognstogene er nok heller ikke så langt borte, og det vil betyde farvel til at anvende bogieliften til at lægge stor vægt over på drivakslen når der skal sættes i gang.

Derfor er lastvognsindustrien nødt til at køre andre veje. Netop fremtidsprojektet ST-drag, der kører i Dalsland i Sverige, var derfor en oplagt chance, som Volvo omgående greb da forsøget skulle starte op. Den 4-akslede Volvo FH16 som chauffør Bosse Andreasson fra Ed kører med i projektet, er en feltprøvelastvogn, der er udstyret med en hydraulisk drevet foraksel, så den lettere kan klare sig på skovvejene med vogntogsvægte på helt op til 74 ton. Ofte er det også når vogntoget skal køre tom ud i skovene i Dalsland, som er kendt for sit meget kuperede område, at der er behov for at kunne komme sikkert op ad bakkerne.

Godt nok har Bosses Volvo FH16 en tridem-bogie med en almindelig tandembogie, men der er også tilkoblet en 2-akslet dolly, som yderligere har tilkoblet en 3-akslet trailer, hvor der er tvillingehjul på begge moduler. Når der skal køres op ad en bakke på 12 – 14 procents stigning med dette vogntog, kræver det at hjulene kan tage ved.

400 bar

Her har det vist sig, at det hydrauliske forhjulstræk, som journalist Finn Bjerremand fra TTNs søstermedie Trans Inform har haft mulighed for at prøvekøre i snevejr, er en rigtig god løsning. Systemet består i sin enkelthed af hydraulikmotorer i forhjulene, der er tilkoblet en hydraulikpumpe, som kører uafhængigt af I-shiftgearkassen. Systemet har et arbejdstryk som går helt til 400 Bar og som virker yderst effektivt.

- ST-kran har i forvejen en stor tank til hydraulikolie og en stor oliekøler, som deles med det hydrauliske forhjulstræk og derfor har vi ikke haft problemer overhovedet med at holde olien nede i temperatur, siger projektchef Lena Larsson fra Volvo til Tran Inform.

Volvo har for at vise hvor godt systemet virker på testvognen, udviklet det sådan, at vognen kan fremføres alene ved hjælp af det hydrauliske forhjulstræk, og det giver et stærkt indtryk af hvor solidt virkende systemet er. Ved kørsel op ad en sneklædt bakke med en anslået hældning på ca. 14 procent, kunne vognen takket være det effektive hydrauliske forhjulstræk, køre op uden at låse differentialespærringen på tandembogien. Men hvorfor vælger man ikke bare en almindelig foraksel med normalt forhjulstræk? En sådan løsning vil betyde en væsentlig forøget egenvægt med en tungere foraksel, ekstra kardanaksel, en fordelergearkasse samt en væsentlig forøget højde på chassiset, samt en større investering. Et almindeligt forhjulstræk vil også tage kræfter under kørslen og derfor også påvirke brændstofforbruget negativt. Med hydraulikløsningen har man minimal forøgelse af egenvægten, og stadig et højt komfortniveau samt normal højde. Endnu er der ikke sluppet noget ud om hvornår vi kan forvente at Volvo lancerer systemet til sit lastvognsprogram, men umiddelbart vil det, hvis eller forsøget fortsætter med at arte sig heldigt, ske inden for en overskuelig fremtid. På billedet ved forakslen med indbygget hydraulikmotorer i navene på Volvo FH16, ses fra venstre ingeniør Alfred Johansson fra Epsilon Utviklingscentrum Väst AB, projektchef Lena Larsson fra Volvo og forsker Gunnar Svenson fra Skogforsk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062