Letvægter med super styrke
Med en egenvægt på blot 4380 kg slår påhængsvogn fra Midtjysk Smedie alle rekorder.
Af Finn Bjerremand
En moderne vognmand lever af den mængde der kan transporteres, det er uanset om godset fylder eller vejer meget. Jo bedre kapaciteten er udnyttet desto bedre. Derfor bliver vigtige elementer som både optimalt rumfang og egenvægt jagtet af alle vognproducenter og opbyggere. Der er da virkelig også sket meget i løbet af de sidste år på dette felt.
Denne måneds køretøj, en treakslet påhængsvogn produceret af Midtjysk Smedie, slår dog alle rekorder, når det gælder egenvægt. Påhængsvognen har tre aksler, en udvendig ladlængde på 8,1 meter og er bygget op med 1 meter høje sider - og alligevel er det lykkedes at holde egenvægten nede på blot 4380 kg, hvilket betyder, at der helt lovligt kan medbringes 19.620 kg gods.
Når påhængsvognen er så let, skyldes det ikke mindst anvendelsen af højstyrkestål og aluminium i chassiset - og hvor det ellers har været muligt i hele opbygningen - uden at det af den grund er gået ud over konstruktionens styrke.
Bunden er bygget i aluminiumsprofiler fra Hydro med surringer i kanten hele vejen rundt med en afstand på ca. 1200 mm mellem hver surring.
Forsmækken er ligesom siderne og bagsmækken bygget i aluminiumsprofiler, og forsmækken har udvendige trin og strøholder samt indvendige huller til træstokke.
Siderne er delt i fire sektioner, med skjulte hængsler og fem stolper i hver side fra Kinnegrip. Bagsmækken er tilsvarende lavet med fire indvendige huller til træstokke.
Der er også tænkt på trafiksikkerhed, den nye påhængsvogn er nemlig udstyret med et EBS-bremseanlæg, der også indeholder RRS-funktionen, der populært sagt er ESP på påhængsvogn, og som modvirker vælteulykker.
Det specielle- Det specielle ved denne påhængsvogn – ja, sådan set ved hele vogntoget - er alt det, der ikke er der, siger vognmand Morten Olsen, der selv sidder bag rattet i Volvoen som har tilkoblet letvægtspåhængsvognen fra Midtjysk Smedie.
- Jeg skal nemlig leve af det, som mit vogntog kan transportere, siger vognmanden, der har gjort en dyd ud af få specificeret hele vogntoget så det passer til transportopgaverne og derfor er slanket til det yderste.
Forvognen er en Volvo FH 460 af den nye generation med Euro 5 motor, som bl.a. er udstyret med en singlemonteret tvangsstyret bogieaksel, der betyder mindre egenvægt og dermed højere lasteevne.
På både forvogn og påhængsvogn er der blot en plasticværktøjskasse, hvor der lige netop er plads til det grej, som Morten Olsen skal anvende hver dag.
Let kranPå bagenden af Volvoen sidder der en ny HMF-kran af typen 1720 K3, som også er af sidste nye generation, som vejer mindst muligt i forhold til løfteevnen.
Volvoens førerhus er med sovekabine og lav tag, der er en fornuftig løsning til en kranvogn, hvor føreren kun en gang i mellem overnatter ude.
Førerhuset er udstyret med to rotorblink på taget, hvilket hører under kategorien nødvendigt udstyr, hvis der f.eks. skal læsses af med kran på en befærdet vej etc. Men der er til gengæld ikke nogen ekstra projektører, som både vejer og yder vindmodstand under kørslen.
Let forvognMed en hjælperamme og et lad på 5900 mms længde, der også er bygget af Midtjysk Smedie efter samme letvægtskoncept som det meste af påhængsvognen, er det lykkedes at holde egenvægten langt nede på forvognen.
Med en dieseltank på 500 liters rumfang, en AdBlue-tank på 45 liter og fælge i aluminium, er det lykkedes at holde egenvægten inklusiv kran nede på 12.200 kg.
Når alt udstyr i køreklar stand regnes med, så som stropper til kranen, kæder og presenninger mm., ligger egenvægten på forvognen på ca 12.800 kg.
Dermed kan hele vogntoget lovligt laste 30.820 kg, hvilket må siges at være meget pænt for et kranvogntog, der samtidig er bygget op med 1 meter høje sider hele vejen rundt.
Underrammen på forvognen er metalliseret og Volvo chassiset-er lakeret af Nordjysk Autolakering A/S i Sæby, mens påhængsvognen er blevet zinkbehandlet og derefter lakeret. Dette arbejde er udført af Viborg Industrilakering og Autolakering.
Nordjyske traditionerMange i det nordjyske kender vognmandsfirmaet Brdr. Olsen i Aalborg. Virksomheden har nu i to generationer heddet sådan, men oprindelig blev firmaet etableret i 1941 under navnet Nordjysk Autotransport, som senere blev til Thomas Olsen & Sønner.
I anden generation blev navnet ændret til Brdr. Olsen med de to brødre Bjarne og Erik Olsen som ejere, og navnet er fortsat under de nuværende ejere Morten og Mads Olsen, der tog over i 1991 og samtidig ændrede virksomhedsformen til et anpartsselskab.
Firmaet kører med to lastvogne, et åben hængertræk med kran, som kører byggematerialer ud i landet, samt en trækker, der med en gardintrailer også transporterer produkter til byggesektoren.
Opbygger med styrkeMidtjysk Smedie ApS i Havredal ved Karup er en mindre opbyggervirksomhed og vognproducent, der har specialiseret sig indenfor den tunge transportsektor.
Virksomheden er stiftet af Bjarke Skov Knudsen i 2003, der tidligere har været ansat i henholdsvis syv år hos JCS (Jysk Chassis Teknik) og 11 år hos Skelhøje Vognfabrik.
Midtjysk Smedie ApS har specialiseret sig i fremstilling af lette påhængsvogne og har bygget mange åbne treakslede letvægtspåhængsvogne til transport af byggematerialer samt overføringshængere med tippelad til transport af ophalercontainere.
Midtjysk Smedie udfører desuden alle typer opgaver inden for hydraulik, pneumatik, hejs, kraner, lifte, trailere, påhængsvogne, tippeladskøretøjer, walking-floor, opkørselsramper, containere, renovationsopbygninger m.v.
Det gør alt sammen Midtjysk Smedie til en meget alsidig producent, som løser opgaverne helt efter kundens ønsker.
– Lav egenvægt er det vigtigste. Derfor ligger vi som regel altid et sted mellem 500-1500 kg lavere i egenvægt end vore konkurrenter på markedet, siger Bjarke Skov Knudsen. Når vi kan opnå disse gode vægttal skyldes det ikke mindst, at vi producerer det hele selv helt fra bunden og at vi i stor stil anvender højstyrkestål kombineret med aluminium. Dertil kommer ikke mindst den behandling som vores opbygninger får efter de er færdige i produktionen. Efter sandblæsning giver vi stålet en zinkbehandling, en metode som også anvendes i produktionen af gylletankvogne, og som giver køretøjet længere levetid.
Mere end transportVirksomheden råder også over to servicevogne, som kan rykke ud til opgaver direkte ved kundernes køretøjer.
Desuden løser Midtjysk Smedie opgaver med montage, tyverisikring, butiksinventar, messeopstilling/nedtagning, trapper, gelændere og bygningsservice samt meget mere.
fba@transinform.com Mærke:MJS
Producent:Midtjysk Smedie
Trailertype:MJS 24T 3-akslet
Vægtdata:Totalvægt - 24.000 kg
Egenvægt - 4.360 kg
Lasteevne - 19.640 kg
Chassis:Aluminiumschassis
Ladlængde - 8100 mm (udvendig mål)
Bredde - 2550 mm.
Aksler:SAF Intradisc af typen 9 ton med 6 års garanti eller 1 mio km
Bremser:SAF Skivebremser
Bremsesystem Knorr TEBS 4 med RSP (ESP på påhængsvogn)
Ophæng:SAF Luftaffjedring
Højderegulering - Hæve/sænkeventil til luftaffjedringen
Hjul - 6 stk. Alu-fælge Matte, i størrelsen 385/65 R 22,5.
Trækstang - Manuelt forskydelig med 57 mm koblingsøje
Bund - Hydro alu-profil med surringer i kant
Forsmæk - Hydro alu-profiler 1000 mm høje
Sider - 4 delt alu-eloxeret 1000 mm høje med skjulte hængsler lavet i Hydro aluprofiler mm
Bagsmæk - Hydro aluminium 1000mm m. hægtelukker
Lygter - Alucombi kofanger med 7 trekammerlygter, 2 slingerlygter, 8 diode sidelygter, 2 arbejdslygter H3
Værktøjskasse - Plast 1000 x 500 x 500 mm