23948sdkhjf

Nye Incoterms 2010

1. januar 2011 træder de nye Incoterms 2010 i kraft. I den forbindelse skal vi nu til at lære to nye klausuler at kende, der erstatter fire af de gamle klausuler fra Incoterms 2000.

1. januar 2011 træder de nye Incoterms 2010 i kraft. I den forbindelse skal vi nu til at lære to nye klausuler at kende, der erstatter fire af de gamle klausuler fra Incoterms 2000.



Af advokat Anders Hedetoft & advokat Martin Juste, Delacour Dania, Århus

Incoterms er et sæt standardvilkår, som parterne i en købsaftale kan benytte for at afstemme forpligtelserne i relation til spørgsmål om blandt andet betaling af fragt, betaling af forsikring, afsendelses-sted, leveringssted, samt hvornår risikoen overgår fra sælger til køber.

Ved at benytte disse klausuler slipper parterne for selv at aftale detailspørgsmål vedrørende disse væsentlige punkter og de får på den måde nogle faste rammer, de kan fortolke deres indbyrdes forpligtelser ud fra.

Set fra et juridisk synspunkt er dette en meget anbefalelsesværdig løsning.

Relevant kendskab

Kendskab til de enkelte vilkår har relevans for alle aktører, der på den ene eller anden måde er involveret i en købsaftale, der henviser til Incoterms.

Det gælder naturligvis både køber og sælger, men også speditøren, vognmanden og chaufføren, der står bag transporten af det købte.

Som transportør er det selvfølgelig afgørende, at man har forståelse for, hvordan leveringen skal ske ifølge parternes aftale og hvem af parterne, man skal forholde sig til, på den konkrete del af transporten. Dette er alt sammen afklaret i Incoterms.

Opdatering

Incoterms klausulerne har bestået i mange år, men har for nyligt fået en opdatering, der træder i kraft d. 1. januar 2011 og dermed erstatter Incoterms 2000. Opdateringen betyder, at fire af de kendte klausuler falder bort, mens to nye træder ind i stedet for.

I forbindelse med behandlingen af klausulerne er det derfor vigtigt at notere sig, om der er henvist til Incoterms 2000 eller til Incoterms 2010 eller et helt tredje regelsæt.

Dette skyldes, at mange af de kendte klausuler anvendes selvstændigt uden henvisning til Incoterms, hvilket i sig selv åbner op for nye fortolknings- og forvirringsmuligheder.

Der er således forskel på forståelsen af f.eks. betegnelsen CIF, alt efter om det vurderes ud fra Incoterms 2010 eller ud fra forståelsen i et andet regelsæt, der har taget klausulerne til sig på sin egen måde.

Nye regler

Antallet af Incoterms-klausuler er med 2010 ændringen reduceret fra 13 til 11. Ved at indhente kommentarer fra brugerne af klausulerne, har International Chamber of Commerce (ICC), der er ophavsmænd til Incoterms, fundet frem til de bestemmelser, der blev anvendt hyppigst, henholdsvis benyttet mindst.

Det betyder at klausulerne DAF (delivered at frontier), DES (delivered ex ship), DEQ (delivered ex quay) og DDU (delivered duty unpaid) glider ud af Incoterms i forbindelse med 2010 revisionen. Samtidig er der blevet plads til to nye klausuler i Incoterms 2010: DAT (delivered at terminal) og DAP (delivered at place).

De nye klausuler

DAT og DAP er de nye klausuler i Incoterms 2010. Helt overordnet kan de to klausuler beskrives således:

”DAT - Delivered at terminal”

betyder, at sælgers forpligtelse ophører, når godset er losset fra det ankomne transportmiddel og er disponibelt for køberen på en specificeret terminal eller navngivet havn eller destination.

”Terminal” omfatter ethvert sted, uanset om det er overdækket eller ej, så som kaj, lager, container-terminal, jernbane- eller luftfragtterminal. Henset til den brede forståelse af ”terminal”, kan det anbefales parterne at definere dette begreb så præcist som muligt ved at angive et klart beskrevet leveringssted på den pågældende terminal.

”DAP - Delivered at place” betyder, at sælger har leveret godset, når dette er disponibelt for køberen på det ankomne transportmiddel, klar til losning på den specificerede destination.

Sælger bærer alle risici involveret i at bringe godset frem til det specificerede sted. Som det gør sig gældende ved DAT, er det også ved DAP anbefalelsesværdigt at specificere den aftalte destination så klart, at der ikke er tvivl om, hvor det omhandlede ”place” helt præcist er.

Overordnet forståelse

Det er ikke afgørende, at man som aktør i disse transportaftaler har fuldt kendskab til de enkelte klausuler og deres præcise indhold.

Derimod er det anbefalelsesværdigt, at man har en overordnet forståelse for Incoterms og brugen af dem i praksis, herunder hvad forskellene er på de enkelte klausuler.

Miniseminar

Delacour Dania Advokatfirma holder flere forskellige steder i landet mini-seminarer om de nye Incoterms 2010, hvor der gives en overordnet indføring i netop disse regler.

Læs mere om seminarerne på www.delacourdania.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.048