Opgaven sætter sit præg på forbruget
Midtjysk vognmand har altid holdt nøje øje med dieselforbruget.
Af Finn Bjerremand
Vognmand Bøje Petersen i Give fik tidligere på efteråret leveret en ny treakslet Scania af typen
R440LA6x2/4, der er udstyret med Scanias seks-cylindrede 13 liters motor, som bl.a. er udstyret med Scania XPI commonrail brændstofindsprøjtningssystem, variabel turboladning samt to-trins kølet EGR for at kunne overholde Euro 5 normen (uden AdBlue).
- Tanken blev fyldt helt op efter at vognen havde kørt 50 km og siden har jeg holdt øje med forbruget, siger vognmand Bøje Petersen, der altid har holdt nøje regnskab med sine lastvognes forbrug af brændstof.
Frem til den 8. november er der forbrugt 4422 liter diesel til en samlet kørselsstrækning på 13.215 km, hvilket betyder at vognen har kørt 2,9884 km pr liter brændstof.
Uden sammenligningUmiddelbart kan den midtjyske vognmand ikke sige noget om forbruget i relation til sin tidligere trækker, en Scania R 124, fordi han for nylig har skiftet kørselsopgaver. I dag bliver der således transporteret flere tunge læs i forhold til tidligere.
I mange år bestod transportopgaverne fortrinsvis i transport af træ ud af Kolding Havn til forskellige destinationer i Danmark. Men det er slut med importen af træ i så store mængder.
Bøje Petersen anvender nu sin nye Scania mest til regionale transportopgaver med nogle få ture til bl.a. Sjælland, mens læssene er blevet tungere end tidligere.
- Vejret har stor indvirkning på forbruget af brændstof. Ofte køres der mellem Fredericia og Herning med læs. Er der stille vejr kan forbruget være 42 liter til de 106 km. Er det blæsevejr eller kraftigt regnvejr, kan forbruget gå op til ca. 50 liter for samme strækning, fortæller Bøje Petersen.
Det svarer til at forbruget svinger mellem 2,52 km/liter og 2,12 km/liter. Der køres som regel retur med tom vogn, og så kører Scaniaen helt op til 3,6-3,8 km/l.
Trofast Scania-kundeBøje Petersen begyndte som vognmand i 1980, hvor han sammen med sin far vognmand Henning Petersen fik halvpart i en Scania LBS141.
I 1985 overtog Bøje Petersen også sin fars halvdel og i 1992 blev 141’ skiftet ud med en ny Scania 113, som han kørte med til 2001. Derefter blev det en ny Scania R124, der har kørt trofast indtil den nye R440 blev sat i drift.
Faktisk har familien Petersen haft Scania og Scania-Vabis lastvogne over en periode på 47 år. Henning Petersen købte nemlig en Scania-Vabis L56 med påhængsvogn i 1963 og havde siden en LB80, en LB111 og en LBS111.
fba@transinform.com