23948sdkhjf

Volvo viser gas-vejen

Gas er et af alternativerne som har fået Volvo til at udvikle en metandiesel-motor. Minitest var en positiv oplevelse.

Gas er et af alternativerne som har fået Volvo til at udvikle en metandiesel-motor. Minitest var en positiv oplevelse.



Af Finn Bjerremand

Umiddelbart tror man ikke det er rigtigt: metandiesel, hvordan er det lige at en blanding af gas og diesel skal kunne virke på en lastbil? Volvo viser vejen.

Efter et sving omkring Volvos prøvebane ved Democenteret i Göteborg, må jeg sige, at jeg er positiv overrasket. Det plejer nemlig ofte at være sådan, at lastvogne med motorer som anvender alternative drivmidler har mistet drejningsmoment i forhold til de almindelige dieseldrevne versioner.

Dette kompenseres der ofte for ved at sætte en Allison fuldautomatisk transmission i køretøjerne, så da jeg så, at der var en Allison 6-trins automatgearkasse i metandiesel-lastvognen, tænkte jeg straks, det bliver ”spændende”.

Men alle mine fordomme blev gjort til skamme. Volvos metandiesel-lastbil kører fantastisk godt og den ikke mindst trækker lige så godt som den helt almindelige dieselversion - motoren har endog en lidt blødere gangkultur.

- Når den er udstyret med en Allison-gearkasse, er det kun et tilfælde, siger Joakim Nilsson, der er chef på Volvo Demo Center i Göteborg.

Skifter selv

Motoren er en 6 cylindret 7,2 liters dieselmotor, der har en topydelse på henholdsvis 340 hk og 1300 Nm. Vognen er bygget op som en rigtig kommune-lastvogn, det vil sige den er bl.a. udstyret med en Volvo tandembogie med bladfjedre og et trevejs tippelad.

I princippet kunne den lige så godt have været anvendt til en renovationsopbygning, hvor det ville være helt naturligt med en Allison-transmission, der i sig selv er en fin transmissionsløsning. Motoren starter på ren diesel og går selv over på metangas, og doseringen styres hele tiden af den avancerede motorstyring.

Hvorfor metandiesel

Hvad er fordelene ved at bruge metangas? For det første kan metangas tankes ved alle tankstationer, som har gas til biler og samtidig kan der anvendes flere forskellige slags gas.

Ved anvendelse af metangas får man skåret noget af CO2-udslippet væk, og samtidig reduceres forbruget af diesel. Det generelle forbrug af brændstof er også mindre ved anvendelsen af metangas.

– Teknikken med metandiesel indebærer ud over et lavere brændstofforbrug, også større driftssikkerhed samt lavere vedligeholdelsesomkostninger, når der sammenlignes med dagens lastvogne, som anvender gas. Samtidig kan føreren køre videre udelukkende på diesel, hvis der ikke er tilgængelig gas og det gør metan-løsningen til et absolut realistisk alternativ for vore kunder, siger Gunnar Ekwall, der er produktansvarlig hos Volvo Lastvagnar i Norden til Trans Inform.

Forbruget forventes at være op til 25 procent lavere end andre på lastvogne som anvender gas. Motoren er i sin grundkonstruktion en dieselmotor og har derfor ikke tændrør, som det ellers er almindeligt ved andre gasmotorer.

Sammenkøring

Miljøchef ved Volvo Lastvagnar, Lars Mårtensson, forklarer:

- Med denne unikke teknik sammenkører vi gassens fordele med dieselmotorens høje virkningsgrad, der er 30 til 40 procent højere end ved en motor med tændrør. Lastvognen forbruger derved betydelig mindre energi i sammenligning med en traditionel gasdreven lastvogn. Dermed lider metangas løsningen ikke under problemet med begrænset rækkevidde, hvor mange andre køretøjer, som anvender alternative brændstoffer helst ikke må komme for langt fra nærmeste påfyldningsmulighed. Den nuværende version kører med op til 70 procent metangas, men målet for Volvo er at motorerne skal kunne køre med en blanding på op til 80 procent gas.

Fra idé til virkelighed

Volvo begyndte udviklingen af den første metandiesel-demonstration tilbage i 2007. I de efterfølgende år har den stået på produktudvikling og i år er der så blevet igangsat flere kommercielle feltprøver med metandiesel i lastvognsversionerne FL og FE og FM med 13 liters motor.

Til næste år begynder den kommercielle introduktion i et begrænset omfang og i 2012 forventes produktionskapaciteten at bliver forhøjet.

Metangas

Metangas findes både som naturgas og som biogas. Forskellen er at naturgas er et fossilt brændstof, mens biogas fremstilles af biologisk genanvendeligt stof, f.eks. affald.

Naturgas udløser 20 procent lavere klimapåvirkning end diesel, og med biogas kan klimapåvirkningen reduceres med helt op til 95 procent.

Metangas, både som naturgas og biogas, findes i to former: dels som flydende metangas (LNG/LBG), der især er velegnet til længere transporter, da det volumenmæssigt fylder mindre, og dels som komprimeret metangas (CNG/CBG), der optankningsmæssigt er nemmest at håndtere.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125