23948sdkhjf

Mercedes trækker det tunge læs

Igangsætning med tung last klares fint med ny turbokobling, som giver Mercedes et forspring blandt de tunge drenge.

Igangsætning med tung last klares fint med ny turbokobling, som giver Mercedes et forspring blandt de tunge drenge.



Af Finn Bjerremand

Mercedes er igen kørt i front med et nyt bud på en moderne sværgodstrækker til de helt tunge transportopgaver med vogntogsvægte på op til 250 ton.

I mange år har Mercedes ikke kunnet tilbyde sine kunder de helt store motorer og stort førerhus til sine kunder inden for sværgodssegmentet. Men det rådes der nu bod på.

Mercedes lancerer nu den nye Actros 3 SLT, som dels trækker det tunge læs og dels byder på meget mere komfort for føreren.

En mere moderne transmission giver en betydelig mere afslappende kørestil og det store Megaspace-førerhus, der hidtil ikke har været tilgængeligt på Mercedes’ sværgodstrækkere med WSK momentomformer, giver en god rumfornemmelse.

Større V8

De store nyheder er dog først og fremmest implementering af en større V8-motor, som har en topydelse på 480 kW/653 hk og nok så vigtigt, et topdrejningsmoment på 3000 Nm. Tidligere modeller var på grund af momentomformerens begrænsning begrænset til blot 2400 Nm.

Den nye transmission er også et stort skridt fremad for Mercedes inden for den tunge transport. Der er tale om en nyudviklet turbokobling fra producenten Voith. Den nye VIAB-enhed er bygget sammen med en 16 trins PowerShift gearkasse (G280), der har automatiseret gearskifte uden koblingspedal.

Dermed er Mercedes også inden for sværgodstransport gået fra konceptet med at chaufføren selv skal skifte gear og aktivere koblingspedalen. Den nye turbokobling hjælper vognen i gang ved store belastninger uden at overophede den almindelige kobling. Når vognen er kommet i gang, låser transmissionen sig fast med den almindelige kobling, så transmissionstabet og brændstofforbruget er mindst muligt.

Op ad bakke

Hvor føreren af den gamle WSK-version selv skulle skifte gear, klarer den nye VIAB-turbokobling og PowerShiftgearkassen hele arbejdet, så vogntoget selv med fuld last sætter roligt i gang - også når man holder på en bakkestigning.

Når chaufføren sætter et vogntog på over 70 ton i gang, skal en kontakt i instrumentbrættet aktiveres. Herefter indretter transmissionen og motoren sig på opgaven og tilpasser gearskiftemønster m.v. på de store påvirkninger.

Den hydrauliske VIAB-kobling har desuden indbygget en primær-retarder, som er en stor hjælp, når der køres ned ad bakke med høj totalvægt. Den er effektiv ved stort set alle hastigheder, hvilket er et stort skridt fremad for Mercedes’ nye generation af sværgodstrækkere.

Den nye transmission indeholder også fine egenskaber, som bl.a. rokkefunktion, der anvendes, hvis hjulene har svært ved at få fat, samt et rangermode, som betyder at blokvognstrækkeren kan køre meget langsomt frem eller tilbage.

Prøvekørsel

Mercedes skal roses for at have lavet et rigtig godt arrangement, hvor det virkeligt var muligt at opleve forskellen mellem den gamle generation og den nye generation sværgodstrækkere under særdeles realistiske forhold.

Lastvognsproducenten havde ganske enkelt stillet en Actros 4160 af den gamle generation og en ny Actros 3 SLT 4165 til rådighed. De to sværgodstrækkere var begge tilkoblet en 10 akslet Goldhofer blokvogn, som var læsset med ballastklodser til mobilkraner, så begge blokvogntog havde en vogntogsvægt på lige omkring 160 ton.

Samtidig havde Mercedes af det tyske forstvæsen lånt det store testområde Fahrzentrum Münsingen. Området, der er ca 37 km i omkreds, er et tidligere militærområde, som bl.a. anvendes af en meget stor producent af mobilkraner til testkørsel af nye mobilkraner. I området er der flere store veje, som byder på stigninger op til 12 procent.

Mærker forskellen

Under prøvekørslen fik jeg virkelig mulighed for at mærke forskellen. På den gamle 4160 med WSK 400 momentomformer, skal jeg selv skifte gear og der er også en koblingspedal, der skal betjenes.

Når WSK’ har hjulpet vogntoget i gang med en tung last, gælder det om at være ”vaks ved havelågen” med at få skiftet gear i rette tid og hurtigt nok - ellers går det galt. Alle gearene skal anvendes - også de små splitgear - og kikser man et gear, går man i stå og må pænt begynde forfra.

Med den nye SLT 4165 aktiverer man +70 ton-kontakten, bevæger funktionsknappen for gearvælgeren i armlænet fremad, slipper håndbremsen, giver gas og så mærker man lige i et kort moment at den hydrauliske kobling bliver fyldt med hydraulisk kraft, hvorefter man er kørt. Vogntoget ruller ikke tilbage, fordi der selvfølgelig er indbygget hill-stop.

Lige så snart VIAB har fået vogntoget i gang låses transmissionen og vognen kører lige som med en almindelig fast transmission. PowerShift gearkassen, der i den svære G280 version har 16 trin fremad, klarer selv alt skiftearbejdet, og chaufføren kan i stedet holde øje med om alt er som det skal være under kørslen.

Når det går ned ad bakken tager den integrerede Voith-retarder over og man kører sikkert ned ad bakke – selv ved stort fald. Retarderen har fem trin fra 20-100 procents virkning og aktiveres med et håndtag under højre side af rattet.

Meget nøjagtigt

Under prøvekørslen prøvede jeg også at holde stille på vej op ad en bakke med ca. 10 procents stigning, mens transmissionen var sat i indgreb, håndbremsen var sluppet og gaspedalen fik en lille påvirkning. Takket være VIAB-koblingen og det lille tryk på gaspedalen, kunne vogntoget med sine 160 ton stå helt stille - og det kunne endda lade sig gøre, at lade vogntoget rulle en meter tilbage i en meget kontrolleret bevægelse.

Det betyder at VIAB også behersker præcis rangering, som er meget vigtigt, f.eks. når en del af et blokvognsystem skal kobles sammen.

Med introduktion af den nye generation Actros SLT (SchwerLast Transport) har Mercedes åbnet en ny vej mod en succes på et specielt nichemarked. Der er ikke den store volumen i dette marked – men meget prestige.

De tre første nye Actros SLT 4165 er allerede ankommet til autoriseret Mercedes-forhandler Ejner Hessel i Brande, der er i gang med den sidste opbygning af de nye sværgodstrækkere, som skal leveres til BMT A/S i Brande.

Turbokobling

Princippet i VIAB-turbokobling kan ses ud af dette tværsnit. Den røde farve dækker over motorens svinghjul og tørkoblingen samt VIABs pumpehjul. Den blå farve viser tørkoblingens akselforbindelse direkte til gearkassen. Den grønne farve viser VIABs turbinehjul, som ved hjælp af den tilførte hydraulikolie under opstart gradvist tvinges med rundt af VIABs pumpehjul.

Turbinehjulet har også forbindelse til gearkassen, og kan låses af lamelbremsen under anvendelse af retarderen. Hydraulikolien (gul farve) fyldes i VIAB efter behov.

Ved opstart er tørkoblingen åben. Kraften går gennem VIABs pumpehjul (rød) og overføres til VIABs turbinehjul (grøn) og videre til akselforbindelsen (blå)

Ved kørsel er tørkoblingen er lukket og kraften går fra pumpehjulet direkte til akselforbindelsen - ligesom i en normal lastvogn.

Gearskift: Som ved kørsel, blot åbnes koblingen under gearskiftet, som på en normal lastvogn.

Retarder: Kraften går fra gearkassen gennem tørkoblingen til pumpehjulet som ved hjælp af hydraulikolien bremses af turbinehjulet, der i den situation er låst fast af lamelbremsen.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078