Grønne krav
Der er masser af penge i miljøet – især udgifter. Sådan er der mange i branchen, der ser på de stigende grønne krav, de bliver stillet overfor.
Af Gwyn Nissen
De har selvfølgelig ret, når vi taler om krav som det DSV har fremsat overfor ”sine” vognmænd, der fra 1. januar skal stille med partikelfilter på lastbilen. Det er noget af et bagholdsangreb på en branche, der stadig slikker på sårene efter de seneste to kriseår. Nu skal der pludselig med få måneders varsel fiskes 60.000 kroner op ad lommen pr. lastbil for at eftermontere filter.
Vel er det bøvlet, når DSV ikke kan sende hele vognparken ind i Århus by eller andre steder som følge af miljøzone-krav, men DSV havde reelt set ikke behøvet at stille et ultimativt krav til sine underleverandører. Det virker usmidigt og usmart.
Ellers kan vognmænd faktisk glæde sig over, at der er masser af penge i miljø – ikke mindst indtægter. For bedre miljø og bedre økonomi går ofte hånd i hånd.
Og det er tilmed en skrøne, at miljø, grøn transport og bæredygtighed kun er noget for ”de store”. Det er Anders Bennedsen fra Vejen et bevis på. Han har to lastbiler og tre trailere, men laver grønt regnskab, følger nøje med i sin produktion og får to ting ud af det: en god økonomi og et godt miljø.
Historien om Anders Bennedsen er i øvrigt en af mange, som redaktionen netop har lavet til særnummeret ”Bæredygtig Transport & Logistik 2011 – The Green Way”, som udkommer sammen med Danmarks Transport-Tidende.
Bæredygtighed i transporten og de grønne krav er kommet for at blive. Det er ikke et spørgsmål om branchen bliver mødt med stigende krav – men hvornår.
PS: Er grøn transport og logistik også noget for dig og din virksomhed eller har du brug for inspiration? Så kan du rekvirere ”Bæredygtig Transport & Logistik 2011” hos edel.jensen@transinform.com – bladet er gratis og du betaler kun portoen.