23948sdkhjf

Fuld kraft fremad for Gedser-Rostock

Scandlines gør klar til mulig timedrift og indsætter fire færger, der skal udnytte potentialet i Østeuropa.

Scandlines gør klar til mulig timedrift og indsætter fire færger, der skal udnytte potentialet i Østeuropa.



Med investeringer på totalt 1,7 milliarder kroner til to nye færger og havneudbygninger i Gedser og Rostock sætter Scandlines alle sejl til for at kapitalisere på det voksende marked i den østlige korridor.

Milliard-investeringen i to nye superfærger til ruten Gedser-Rostock er målrettet det stigende marked for passager- og fragttrafik i Østeuropa. I Gedser investeres 300 millioner kroner i blandt andet ny terminalbygning, nyt check-in-område samt 16 opmarchbaner. Det er nødvendigt for at kunne bibeholde liggetiden på kun 15 minutter med de nye færger, der fordobler kapaciteten på overfarten.

Derudover udbygges Rostock havn, så Scandlines fra 2012 råder over to liggepladser. På den måde vil rederiet i fremtiden kunne operere med fire skibe på ruten og dermed tilbyde timedrift, hvis kunderne efterspørger det.

- Gedser-Rostock er et vigtigt knudepunkt i den østlige korridor. Efterspørgslen vil vokse yderligere i regionen i de kommende år, og det skal vi være rustet til. Med indsættelsen af fire skibe kan vi tilbyde afgang hver time. Liggetiden i havnene vil fortsat være 15 minutter, hvilket vil være et særdeles attraktivt tilbud til vores kunder på Gedser-Rostock, udtaler Steen Wæver, Line Manager hos Scandlines.

De nye Scandlines-færger bygges i øjeblikket på P+S Werften i nordtyske Stralsund. Nybygningerne har en kapacitet på 1.500 personer og 480 biler eller 96 lastbiler. Der vil således være tale om mere end en fordobling af den nuværende kapacitet på ruten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078