23948sdkhjf

Dyreste Mærsk-skib til dato

Ombygget råolietanker, der skal deltage i olieudvinding ud for Brasilien, har kostet syv milliarder kroner.

Ombygget råolietanker, der skal deltage i olieudvinding ud for Brasilien, har kostet syv milliarder kroner.



Skibet Maersk Peregrino er en såkaldt Floating Productions Storage and Offloading (FPSO) enhed, der er skræddersyet til at håndtere den tunge og meget tyktflydende råolie, der hentes op fra undergrunden ud for Brasiliens kyst. I modsætning til end lette råolie, der udvindes i Nordsøen, så skal den brasilianske råolie varmes op til omkring 70 grader celsius, for at holde sig flydende.

Derfor rummer Maersk Peregrino et kraftværk, der kan leverer energi nok til håndteringen af råolien. Skibet opankres mellem to boreplatforme, der pumper olien over til Maersk Peregrino, hvor råolie, vand og boresand udskilles fra hinanden. Råolien opsamlet i Maersk Peregrinos egne olietanke indtil andre olietankere afhenter produktet, der er alt for tyktflydende til det kan pumpes i land via rørledninger.

Vandet og sandet pumpes tilbage til boreplatformene, der genanvender begge dele til udvindingen af råolien. Det skriver fagbladet Ingeniøren.

- Projektet er hyperkomplekst. Men er man fast besluttet på, at man rent faktisk vil det, så kan vi få de mest umulige ting til at lade sig gøre. Det er et spørgsmål om at finde de rigtige mennesker," siger Per Aae Staunstrup, der leder ingeniørafdelingen hos Maersk FPSOs.

Maersk Pelegrino skal bruge en god måned på at sejle fra værftet i Singapore til oliefeltet Peregrino ud for Brasiliens kyst. Skibet forventes at producerer 100.000 tønder olie om dagen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.594