Pakkedistributører afviser poltitisk dummebøde
Ny postlov ligger op til at private danske pakkedistributører skal betale 3-cifret millionbeløb til Post Danmark.
De danske pakkedistributører med Danske Fragtmænd og GLS i spidsen samt DTL og Dansk Erhverv får torsdag 25. november foretræde for trafikudvalget i sagen om den nye postlov, der vil medføre, at de danske pakkedistributører kommer til at skulle betale store beløb til Post Danmark.
- Vi skal oplyse udvalget om konsekvenserne af den nye lov, der ikke virker hensigtsmæssig, hvis man går ind for den frie konkurrence. For staten kan med den nye lov i hånden tvinge private pakke- og postfirmaer til at aflevere en del af deres overskud til Post Danmark. Det er vi stærkt imod i DTL. Vi går ind for fri konkurrence, og sunde, seriøse virksomheder skal ikke bøde, hvis det viser sig, at Post Danmark får underskud på sin pakkedistribution i fremtiden. Vi er sikre på, at politikerne ikke har haft til hensigt at ødelægge konkurrencen på pakkepostområdet. Forslaget må derfor bero på, at der ikke har været tilstrækkelig indsigt i, hvordan branchen fungerer. Det vil vi nu gøre en ekstra indsats for at forklare politikerne, så lovens formål om at sikre et konkurrencebaseret pakkemarked kan sikres fremover, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
30 millionerEn af de berørte virksomheder er Danske Fragtmænd, hvor organisationsdirektør Peter B. Jepsen estimerer, at det kan komme til at koste hans virksomhed 30 mio. kr. om året.
- Loven indeholder et oplæg til en betalingsordning, der skal udligne Post Danmarks underskud på pakkeområdet. Men vi har ikke lyst til at betale for det underskud, der er skabt, fordi Post Danmark har kørt med for lave priser. Vi har ca. 15 pct. af pakkemarkedet, og hvis et underskud på ca. 200 mio. kr. i Post Danmark skal dækkes ind af en lille gruppe virksomheder, som vi tilhører, og med den andel, vi har af markedet, ja så er vores regning på 30 mio. kr. Det er absurd, siger han.
Og ikke nok med det. Loven vil også give øget administration i de danske pakke- og postfirmaer.
”Vi forventer at skulle ansætte en række administrative medarbejdere pga. de nye indberetninger, men også pga. en 2 kg’s-grænse, som skal indføres på pakker. Den grænse har før heddet 1-50 kg, og den nye lov giver en helt andet måde at skulle registrere pakker på 2 kg og derunder på – alt i alt giver det en stor samlet stigning i administrationsbyrden for os. Den nye lov gør bestemt ikke livet lettere for os som erhvervsdrivende, og vi betjener jo det danske erhvervsliv, så vi har svært ved at se det erhvervsvenlige i denne lov, der er så konkurrenceforvridende, at vi ikke har fantasi til at forestille os, at den ikke er i strid med EU-retten,” siger Peter B. Jepsen.
Helt uacceptabeltOgså Danske Speditører reagerer skarpt på den kontroversielle passus i forslaget til en ny postlov om, at der:
” indføres en udligningsordning, som giver mulighed for at dele Post Danmark A/S’s udækkende nettoomkostninger ved varetagelsen af befordringspligten, såfremt de udgør en urimelig økonomisk byrde, mellem alle postvirksomheder.”- Det er helt uacceptabelt, at postloven udløser en risiko for, at alle pakkedistributører fremover skal bidrage økonomisk til Post Danmark. Det medfører en betydelig risiko for at skade en mangeårig velfungerende konkurrence på pakkedistribution, siger direktør Martin Aabak, fra Danske Speditører ifølge epn.dk.