Speditører klarer stejlt fald
Mere end hver tredje speditør kom ud af 2009 med underskud, og samlet set blev der barberet 99 procent af branchens indtjening, viser Deloitte-undersøgelse.
- Branchen har dog stået pænt imod, og man er begyndt at få løst langsigtede problemer, påpeger Deloittes brancheekspert, Anders Kreiner.
De 92 virksomheder i Deloittes brancheanalyse havde i 2008 et samlet overskud på 479 mio. kr. I 2009 endte man på blot fire mio. kr. Især branchens mindste virksomheder blev hårdt ramt. De 23 mindste virksomheder har i gennemsnit tabt en tredjedel af egenkapitalen i løbet af perioden.
- Det er en konjunkturfølsom branche, og vi kan se finanskrisen slå igennem med fuld styrke. Bedømt ud fra 2009-resultaterne er det oplagt, at omfanget af opkøb og fusioner vil blive forøget, siger Anders Kreiner, leder af Deloittes Markedsgruppe Transport.
Indtil videre har branchen dog kun oplevet ganske få konkurser. Dette skyldes bl.a., at størsteparten af virksomhederne har været drevet relativt forsigtigt og konservativt. Virksomhederne var velpolstrede, da finanskrisen ramte, og derfor har de været i stand til at stå imod.
Kritiske områderSamtidig roser Anders Kreiner branchen for at have taget fat på nogle af de kritiske områder.
- I en årrække konkurrerede man ved at give meget lange kredittider til kunderne. Det kunne gå i de år, hvor man havde en god indtjening. Men da finanskrisen satte likviditet i centrum, blev det en farlig kurs. Her har man strammet op. Vores analyse viser også, at bruttoavancerne er steget. Det er formentlig udtryk for, at speditørerne har presset vognmænd og rederier endnu hårdere, end de selv er blevet presset af kunderne. Det er grundlæggende godt købmandskab, siger Anders Kreiner.
For mange medarbejdere?Til gengæld har branchen ikke fået tilpasset medarbejderstaben. Mens omsætningen er faldet med 22 pct., er antallet af medarbejdere kun reduceret med tre procent. En medvirkende årsag til den manglende medarbejdertilpasning er dog formentlig, at der endnu sidder en række opsagte medarbejdere, hvis opsigelsesvarsel ikke er udløbet.
- Omsætningen er nede på niveau med 2005/06, men der er næsten 20 pct. flere medarbejdere i dag. Det er den helt afgørende forklaring på den dårlige indtjening. Det kan dog sagtens vise sig at være en fornuftig disposition. Speditørerne sælger og køber transport, og her er det afgørende at have rutinerede medarbejdere. Vi kan allerede her i 2010 se, at udviklingen er ved at vende. Derfor kan det nemt ende med, at omkostningerne ved at være overbemandet i en periode så rigelig opvejes af fordelen ved at have holdt fast i dygtige medarbejdere, siger Anders Kreiner.
Ud fra foreløbige tal og kendskabet til virksomhederne i branchen, bliver 2010 betydeligt bedre end 2009, forudser Anders Kreiner.