23948sdkhjf

Overhalingsforbud om to uger

Vejdirektoratet er i denne tid begyndt at sætte skilte op til det et-årige forsøg med overhalingsforbud, som begynder 1. december på den østjyske motorvej.

Vejdirektoratet er i denne tid begyndt at sætte skilte op til det et-årige forsøg med overhalingsforbud, som begynder 1. december på den østjyske motorvej.



Transportminister Hans Christian Schmidts overhalingsforbud gælder kun lastbiler og ikke andre tilsvarende, langsomme køretøjer, som kun må køre 80 km/t, f.eks. busser eller biler med campingvogne.

DTL er utilfreds med forbuddet og mener ikke, at det er den rigtige medicin til at undgå de såkaldte elefantvæddeløb, hvor en overhaling mellem to langsomme køretøjer tager for lang tid.

- Det er et mærkværdigt forsøg, der kun skal ramme lastbiler og ikke andre langsomme køretøjer, og som desuden savner en dokumentation for, at forsøget er nødvendigt, fordi en ekspertgruppe med Vejdirektoratet for bordenden tidligere har konkluderet, at det nuværende overhalingsforbud på udvalgte steder på motorvejsnettet fungerer udmærket. Desuden er lastbiloverhalinger ikke noget væsentligt problem i det daglige, og der sker heller ikke ulykker i forbindelse med disse overhalinger. Det er også første gang, man dikterer et forbud på en længere strækning, hvor der ikke er en særlig begrundelse for overhalingsforbuddet på stedet, fx sving, bakker eller en bro, siger DTLs chefjurist John Roy Vesterholm.

Strækningen

Strækningen med det nye forsøg dækker den østjyske motorvej mellem Skærup i syd og nord for Skanderborg. Overhalingsforbuddet skal gælde i tidsrummet kl. 6-20 i modsætning til, hvad der gælder for de øvrige strækninger med overhalingsforbud, hvor tidsrummet er kl. 6–18.

I udlandet kender man ikke til tilsvarende overhalingsforbud over en længere strækning, mener DTL.

- Vi har selvfølgelig arbejdet mod forsøget i DTL, fordi vi ikke mener, det vil gavne trafikafviklingen. Tværtimod tror vi, det vil give bagslag, da det i begge spor nu vil blive den langsomst kørende, der sætter hastigheden, fordi ingen bilist vil ligge inde i de kolonner af lastbiler, der vil ophobe sig. Vejdirektoratet vil foretage målinger af hastigheden i begge spor i forsøgsperioden, og DTL vil som medlem af følgegruppen til dette forsøg følge forsøget tæt, lover John Roy Vesterholm.

Elefantvæddeløb

Ifølge projektudformningen er begrundelsen for forsøget, at Vejdirektoratet løbende modtager henvendelser fra trafikanter, der ønsker at etablere et overhalingsforbud for lastbiler på motorveje, da de finder de såkaldte ”elefantvæddeløb” generende og farlige.

- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at DTL er imod elefantvæddeløb, og at vi derfor opfordrer såvel den overhalende lastbil, som den lastbil, der bliver overhalet, til at gøre, hvad de kan for, at overhalinger på motorveje sker så hurtigt som muligt – hvad de også gør i langt de fleste tilfælde. Men vi skal alle være på vejene, og det kan være nødvendigt en gang imellem for en lastbil at overhale, for lastbilerne har også en dagligdag, der skal fungere. F.eks. vil man i dag inden for køre- hviletiderne kunne udføre en transport fra Frederikshavn til Padborg. Dette kan godt blive et problem fremover, siger John Roy Vesterholm.

Om formålet med forsøget fremgår det videre, at forsøget har til formål at afdække de effekter, som et overhalingsforbud på en længere vejstrækning har på fremkommeligheden, udnyttelsen af den eksisterende vejkapacitet og trafiksikkerheden.

Hvad succeskriteriet for forsøget er, fremgår ikke nogen steder, påpeger DTL.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063