Smart løsning med styrende tandembogie
Tridec og Scania klar med en ny løsning, der giver bedre styreegenskaber.
Den hollandske producent af styrende aksler til påhængskøretøjer, Tridec, gør nu også sin entré på markedet med styrende drivaksler til lastvogne. Ved et arrangement i Eindhoven, viste Tridec sammen med Scania i Holland, en ny Scania G360 6x6, der som noget helt nyt har en spredt tandembogie med bogiekonstruktion og styresystem fra Tridec af typen WST (Wide Spread Tandem), hvor den bagerste aksel er elektronisk hydraulisk styret.
Akselsystemet er samtidig hydraulisk affjedret og med en lidt længere afstand (mindst 1,81 meter mellem akslerne), opnår en hollandsk vognmand en forøgelse af totalvægten med ca. fire ton, hvorved nyttelasten også bliver væsentlig forøget.
WST-styresystemWST-systemets styrecomputer overvåger konstant styrevinklen på forakslen, og beregner konstant det nødvendige styreudslag på den tredje aksel, som bliver styret med en hydraulikcylinder over en ventilblok.
En anden sensor på den styrende tandemaksel regner tilsvarende på styreudslaget, og dermed er der hele tiden tjek på at akslen styres korrekt. Ved hastigheder over 16 km/t er akslen låst fast i ligeud-stilling.
Takket være forskellige programmer og forudprogrammerede styrevinkler kan styresystemet anvendes på forskellige akselafstande. Styringen på den bagerste aksel muliggør også at vognen kan tage sig frem på meget snævre steder og samtidig kan have drift på alle seks hjul, hvilket sikrer en meget stor fremkommelighed i alle former for terræn.
PrøvekørselTrans Informs udsendte Finn Bjerremand har prøvet at køre en tur med den nye Scania med Tridec WST bogie og fuld last på en glatførebane, hvor der først blev kørt med låst bogie og derefter en tilsvarende runde, hvor den styrende bogie var aktiv.
Den første omgang var umulig at gennemkøre uden at der måtte bakkes ved en simuleret forhindring, fordi vognen hele tiden søgte at køre ligeud på det spejlglatte underlag. Men med fuld styring på den bagerste aksel kørte vognen bare hel præcis og sikkert gennem forhindringen.
Øget nyttelastVed at forøge akselafstanden mellem de to aksler til mere end 1,80 meter, ændrer den tilladte maksimale belastning af akseltrykkene i bogien sig fra maksimalt to gange 8 ton til to gange 10, og med en 8 ton foraksel, kan en sådan hollandsk lastvogn på tre aksler nå op på hele 28 ton totalvægt.
Tridec er i øjeblikket i fuld gang med at effektuere en ordre for Scania, hvor treakslede Scania-lastvogne udstyres med WST-styresystemet og samtidig er der gang i en anden ordre for det hollandske brandvæsen.
Navnet Tridec er en sammentrækning af forbogstaverne Transport, Industri, Development, Centre og er verdens største producent af styresystemer til aksler for trailerindustrien.
Virksomheden har sit hovedkvarter i den hollandske by Son lidt nord for Eindhoven og har samtidig et produktionsanlæg i Portugal. Siden 2008 har Tridec, der beskæftiger ca. 180 medarbejdere, været en del af koncernen Jost World.