23948sdkhjf

Vejarbejde ved Vejle

Det er kun et halvt år siden, Folketinget vedtog en anlægslov for udbygning af den østjyske motorvej E45 mellem Skærup og Vejle fra 4 til 6 spor - men allerede nu er Vejdirektoratet klar til at sætte en del af anlægsarbejdet på strækningen i gang.

Det er kun et halvt år siden, Folketinget vedtog en anlægslov for udbygning af den østjyske motorvej E45 mellem Skærup og Vejle fra 4 til 6 spor - men allerede nu er Vejdirektoratet klar til at sætte en del af anlægsarbejdet på strækningen i gang.



Arbejdet vil give gener for trafikken. I uge 46 begynder arbejdet med at lave midtersøjlen til den bro, der skal føre Horstedvej over motorvejen. Den gamle bro blev fjernet i september, hvor nedrivningsarbejdet gjorde det nødvendigt at spærre E45 mellem Vejle og Fredericia.

Nu skal en af søjlerne til den nye bro støbes i midterrabatten, og det kræver, at kørebanerne omkring arbejdspladsen indsnævres og at hastigheden sættes ned. Det sker fra søndag den 14. november kl. 20.00 til torsdag den 23. december.

På en ca. 1 kilometer lang strækning omkring broarbejdsstedet bliver trafikken i begge retninger flyttet. I nordgående retning spærres det lette spor (overhalingssporet) og al trafik flyttes ind i det tunge spor og nødsporet. Det nye lette spor indsnævres til 2,5 meters bredde, og da der samtidig ikke er noget nødspor, sænkes den maksimalt tilladte hastighed til 50 km/t.

I sydgående retning indsnævres det lette spor til 2,5 meters bredde, mens det tunge spor og nødsporet ikke ændres. Her bliver den maksimalt tilladte hastighed sat ned til 70 km/t.

Der bliver kø

- Den nedsatte hastighed vil give anledning til køer og i det hele taget genere trafikanterne. Sådan er det desværre, når vi skal udbygge en eksisterende vej med meget trafik. Men vi har stor fokus på information til trafikanterne, og vil i øvrigt tage så meget hensyn som muligt. Derfor er arbejdet med brosøjlen ved Horstedvej også planlagt til at være afsluttet inden jul, så vi ikke forstyrrer juletrafikken unødigt, siger projektleder i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen.

Det er entreprenørfirmaet MT Højgaard, der står for byggeriet af den nye bro ved Horstedvej, som efter planen skal stå helt færdig til juli 2011.

Brobyggeriet fortsætter

I 2011 fortsætter udbygningen af broerne på strækningen. I januar begynder ombygningen af broerne ved Sønderdalen og Bybækvej. Fra februar er det broerne ved Madekærvej og Ulvehavevej, der står for tur, og endelig begynder udbygningen af broen ved Vellingvej i juni.

Arbejdet med at udvide selve motorvejen begynder i slutningen af 2011, og Vejdirektoratet forventer, at hele projektet er færdigt i 2015.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063