Biogas til transportsektoren
Konference satte fokus på biogas, som en af flere afløsere for benzin og diesel i vejtransporten.
Biogas har potentialet til at blive fremtidens miljøvenlige alternativ til benzin og diesel, men danske regler sætter en stopper for samme udbredelse herhjemme som i vores nabolande.
Transportminister Hans Chr. Schmidt fastslog – som flere andre talere på konferencen, der var arrangeret af E.ON. og Mercedes-Benz – at fremtidens energiforsyning kommer til at følge flere spor, og at biogas bliver et af dem.
Biogas som brændstof er omtrent CO2-neutralt og reducerer udledningen af kvælstoffer og sodpartikler. På en tankfuld biogas udleder man 12 gange mindre kuldioxid end i en dieselbil. For slet ikke at tale om bonusvirkningerne: Biogas reducerer motorstøjen og kan indføres langt hurtigere og nemmere end andre grønne teknologier, fordi der allerede findes person-, vare- og lastbiler på markedet, der kan køre på gas.
- På den anden side af sundet har man allerede gjort sig rigtigt gode erfaringer på det her område. I Sverige kører mange taxaer og busser for eksempel på biogas. Men i Danmark hænger vi i bremsen, først og fremmest fordi vores afgiftssystem betyder, at de miljøvenlige biogasbiler ikke kan konkurrere med normale benzin- og dieselbiler, sagde Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark.
Kræver politisk opbakningDer findes allerede et stort antal lette og tunge køretøjer, der kan køre på biogas. Der kører eksempelvis 10.000’er af gasdrevne busser og renovationslastbiler rundt i Europa. Men ikke i Danmark, hvor man politisk besluttede at prioritere naturgassen fra Nordsøen til varme- og el-produktionen.
Netop naturgassen ses som et vigtigt springbræt til indførelse af gasdrevne motorkøretøjer. Den endnu beskedne danske biogas-produktion kan med fordel suppleres med naturgas i den nære fremtid. Det vil sikre forsyningen til eksempelvis en ambitiøs omstilling af eksempelvis bybusser og lastbiler til den mere miljøvenlige naturgas og biogas.
Erfaringerne fra Sverige – der startede satsningen på biogas i begyndelsen af 90’erne – viser klart, at det kræver bred og langsigtet politisk opbakning, hvis biogas skal blive et reelt alternativ til benzin og diesel.
Konkrete mulighederTransportminister Hans Christian Schmidt ytrede i sin tale interesse for at se nærmere på konkrete muligheder for at gøre biogas til et reelt alternativ til benzin og diesel i Danmark. Han løftede sløret for, at der i 2011 nedsættes en mobilitetskommission, der blandt andet skal afdække fordele og ulemper ved forskellige alternative brændstoffer, herunder etablering af infrastruktur i form af eksempelvis tankstationer med gas.
Danmark har gode forudsætninger for biogas Danmark har perfekte forudsætninger for at producere biogas på grund af landets organiske affald fra landbruget, et veludbygget gasnet, en god infrastruktur og en høj befolkningstæthed.
Ifølge Christian Devantier, salgschef i Mercedes-Benz Danmark, har en del danskere da også allerede fået øje på mulighederne i biogas som brændstof:
- Der er faktisk en stor efterspørgsel efter denne her type biler i Danmark. Båder lastbiler til eksempelvis renovationskørsel og varebiler til distributionskørsel. Men priserne er desværre ikke konkurrencedygtige på grund af de danske afgifter. I lande som Tyskland, Storbritannien og Sverige har man for længst indset, at biogas er et godt alternativt brændstof, og i de lande oplever Mercedes-Benz da også et stort salg af biogasbiler.