DI Transport og DTL uenige
DI siger nej til DTL-forslag om at erstatte kørselsafgifter med forhøjede brændstofafgifter.
Fronterne er trukket skarpt op mellem Dansk Transport og Logistik, der repræsenterer flere tusinde vognmænd, og DI Transport, der organiserer landets store transportselskaber.
DTL gentog forleden sin opfordring til regeringen om at droppe tanken om at indføre kørselsafgifter, fordi et system til opkrævning risikerer at blive lige så dyr som de 500 millioner kroner, som staten forventer at få ind ved at indføre kørselsafgifter.
DTL foreslår i stedet at skrue op for prisen på Eurovignetten – som udenlandske lastbiler skal betale for at køre i Danmark - og ikke mindst at forhøje brændstofafgiften med otte øre.
- Vi er enige med DTL i, at opkrævningen af kørselsafgifter kan være dyr, men DTL’s løsninger er efter vores mening urealistiske: Dels fordi det ikke uden en foregående aftale med de andre lande bag Eurovignetten kan lade sig gøre at hæve prisen på vignetten og dels fordi øgede brændstofafgifter vil betyde en ensidig dansk belastning, siger DI-konsulent Rune Noack.
Han peger på, at udenlandske lastbiler vil have en konkurrencefordel ved at kunne tanke i udlandet, og på den måde vil kun danske lastbiler – og private – skulle betale, mens udenlandske lastbiler slipper.