Fransk-tysk varebilsejr
Renault Master og den tyske søster Opel Movano blev kåret til Årets Varebil i Danmark 2011.
Den vellykkede store kassevogn slog dog kun nummer to, Fiat Doblo Cargo, med en hårsbredde. Master/Movano fik 72 point fra den 10 mand store jury af motorjournalister, mens Fiat Doblo Cargo fik 71 point. Det tætte løb på varebilstoppen skyldes at både Master/Movano og Doblo Cargo har taget et kæmpespring fremad i forhold til forgængeren, der placerer begge biler helt i front blandt konkurrenterne. Derfor var juryen – som pointfordelingen viser – også ganske splittet i tildelingen af point til de to favoritter.
Den nye og overbevisende Mercedes Vito fik en helt fortjent tredjeplads med 52 point foran VW Caddy på fjerdepladsen med 28 point. Opel Meriva Activan på femtepladsen fulgte tæt efter med 27 point.
Fire biler nåede ikke i finalen: Peugeot 5008 Van, Toyota Sportsvan (Verso), den lille Kia Venga også Nissan NV200.
FavorittenDanmarks Transport-Tidende gav toppoint til Renault Master og Opel Movano, der blev bedømt som én varebil i konkurrencen, da der ikke er tekniske forskelle. Opel i Danmark har valgt at gøre ESP til standard fra januar 2011, mens Renault lover at følge trop senere på året.
Når Transport-Tidende valgte Master/Movano, trods overbevisende og benhård konkurrence fra Fiat Doblo Cargo, så skyldes det først og fremmest, at Renaults designere og ingeniører har skabt den bedste førerkabine i nogen varebil til dato.
Fiat, Volkswagen og i lidt mindre grad Mercedes har ganske vist oppet sig gevaldigt, når det gælder indretningen af en professionel arbejdsplads for erhvervschauffører. Men Renault - og dermed også Opel - er simpelthen en vognlængde foran.
Der er ikke bare et utal af stuvningsrum i førerkabinen på Master/Movano. De er alle designet og placeret med en hidtil uset omtanke. Komforten finder man bedre – blandt andet hos konkurrenten Mercedes Sprinter – men kun en smule.
Ergonomien og ind- og udstigningsforholdene er i top på den nye Master/Movano – der i øvrigt også kommer til Danmark med Nissan-logo en gang i det nye år. I modsætning til den gamle Nissan-udgave, der hed Interstar, så kommer Nissans udgave af Renault Master til at hedde NV400.