Chauffører skal passe bedre på sig selv
Chauffører og selvkørende vognmænd har en højrisikofyldt arbejdsdag.
Det konstaterer forsker Sisse Grøn fra Syddansk Universitet. Hun har skrevet en 250 siders ph.d. afhandling om lastbilchaufførernes risikofyldte arbejde, skriver DTL-Bladet.
Det vil Dansk Transport & Logistik gøre noget ved og er med i to projekter, der skal forbedre sikkerhedskulturen i branchen. Det sker bl.a. på baggrund af forskerens ph.d. afhandling, der er baseret på et fem måneders ophold i en større dansk transportvirksomhed, hvor hun har studeret, hvordan chaufførerne udfører en række arbejdsopgaver.
- Jeg fik indblik i en helt ny og forskellig verden, siger Sisse Grøn til DTL-Bladet.
Hun er etnolog og dermed uddannet i at studere kulturelle forskelle og levevis.
- Jeg blev samtidig utroligt imponeret af at se, hvordan chaufførerne kan manøvrere elegant rundt med de kæmpe store køretøjer. Men når udgangspunktet for vore dages arbejdsliv jo er, at du ikke skal komme til skade, når du går på arbejde, så ser sagen alvorlig ud, forklarer hun.
I 2004-2009 kom godstransporten ifølge Arbejdstilsynet ind på en andenplads blandt brancher med flest dødsulykker. Værst står det til inden for landbrug, skovbrug og fiskeri.
Sisse Grøn konkluderer bl.a., at chaufførerne er udsat for et meget stort antal arbejdsprocesser i løbet af arbejdsdagen. Og de færdes tit på ukendte steder, hvor den erfarne chauffør klarer et utal af situationer, der ellers kunne have udviklet sig farligt. Situationer man ikke kan læse sig til i en instruktionsbog.
Hun efterlyser derfor en mere bevidst sikkerhedskultur hos de danske transportvirksomheder:
- Der er brug for tydeligere signaler fra ledelsen om, at chaufførerne skal passe bedre på sig selv og tage arbejdsmiljøet alvorligt, siger hun.
Samtidig bør transportkunderne kære sig meget mere om hvilke tilkørsels- og aflæsningsforhold, de byder chaufførerne, når de kommer med godset.
Nye projekterBlandt tiltage i DTL er et treårigt projekt søsat af Codan, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og DTL, der skal forsyne transportvirksomhedernes ledelse med nye metoder til at skabe en mere sikker arbejdsdag for chauffører og vognmænd.
DTL har desuden ansøgt Forebyggelsesfonden om støtte til et projekt, der skal forbedre små og mellemstore virksomheders sikkerheds- og sundhedskultur.