EU øger sikkerheden
Kampen mod den internationale godskriminalitet og for sikre rastepladser for Europas lastbilchauffører er rykket op på justitsministrenes bord i EU.
Det skete, da EUs justitsministre forleden vedtog en resolution om sikre rastepladser og bekæmpelse af kriminalitet mod godstransporten på deres Rådsmøde i Bruxelles. I resolutionen opfordrer de til en model for sikre rastepladser i EU i stedet for nationale særordninger, fordi kriminalitet ofte er international.
Det glæder Dansk Transport & Logistik, der i en årrække har arbejdet for at få EU til at tage godskriminalitet og sikre forhold for branchen alvorligt.
- I DTL er vi bekymrede for den stigende kriminalitet mod gods, og den noget svingende indsats imod godskriminalitet i EU-landene. Det er tydeligt, at der står internationale bander bag meget af kriminaliteten, og så meget desto mere er det vigtigt, at EU kommer på banen i denne sag – og meget gerne hurtigt. Vi er derfor meget tilfredse med, at bekæmpelsen af kriminalitet mod godstransporten nu drøftes på ministerniveau i EU, og at det er lykkedes at blive enige om en resolution, der opfordrer til yderligere samarbejde, fokus og indsats på området. At der er behov for dette viser denne sag ganske tydeligt, for ifølge vores oplysninger har det danske justitsministerium ikke drøftet sagen med andre danske ministerier, myndigheder eller branchen forinden rådsmødet, og netop inddragelsen af alle parter med viden på området er vigtigt for at opnå en effektiv bekæmpelse af kriminaliteten, siger chefjurist John Roy Vesterholm, DTL.
Nationale ordningerMinistrene opfordrer også EU-landene til at nedsætte et nationalt rådgivende organ bestående af transportbranchen, forsikringsselskaberne, sikringsbranchen, politiet, Indenrigsministeriet, Justitsministeriet og Transportministeriet. Formålet er at få et bedre overblik og koordinering af indsatsen mod bekæmpelsen af kriminalitet mod godstransporten.
- DTL deltager meget gerne aktivt i dette arbejde, for den danske transportbranches ønsker skal høres, så såvel chauffører som materiel og gods er i sikkerhed. Men for at kunne adressere problemet med kriminalitet mere præcist er det tvingende nødvendigt at få et ordentligt statistisk materiale at arbejde med, siger John Roy Vesterholm med henvisning til, at Danmark ikke har offentlige statistikker for kriminalitet imod godstransporten