Femern-nøl koster EU-støtte
DTL: EU-Kommissionens beslutning om at sløjfe støtte til forundersøgelser til den faste forbindelse over Femern Bælt koster international mobilitet.
23 europæiske infrastrukturprojekter kan vinke farvel til EU-støtte, fordi de er forsinket. Et af de berørte projekter er den faste forbindelse over Femern Bælt, der bliver barberet med 73 mio. euro.
Dermed skal det statslige broselskab Femern A/S nu ud og låne pengene i stedet for.
EU-Kommissionens straffeaktion er ekstra bitter for det dansk-tyske broprojekt, fordi det er det af de 23 forsinkede projekter, der taber fleste støttekroner. Det viser nemlig, at EU oprindeligt har prioriteret den faste forbindelse mellem Lolland og Femern meget højt.
- Uden penge fra EU kan det blive svært for EU-landene at færdiggøre de planlagte infrastruktur-projekter, og det vil gå ud over transporten mellem de enkelte EU-lande. Femern-forbindelsen er i den sjældne kategori af grænseoverskridende infrastruktur-projekter, der kan skabe dynamik i en region, der spænder over to lande. Konkret for DTLs medlemmer vil Femern-forbindelsen betyde, at de får nemmere adgang til det Europæiske marked, siger adm. direktør i DTL Erik Østergaard. I en kommentar.
En stor del af infrastrukturprojekterne i Tyskland, Holland og Belgien er også berørt af EUs nedskæringer.
- Det giver god mening, at de begrænsede EU-midler til at støtte infrastruktur går til de steder, hvor behovet er størst. Men det er bekymrende, at Femern-forbindelsen, der omfatter anlæg af vej, rammes så hårdt. Traditionelt har bane-projekter fået mere end dobbelt så meget i støtte som vej-projekter i det transeuropæiske netværk. Uden en veludviklet EU-infrastruktur af både bane og vej kan det være svært at udføre de daglige forretninger, og det vil i sidste ende hæmme den økonomiske vækst – ikke kun i Danmark, men i hele EU, siger Erik Østergaard.