23948sdkhjf

Miljøaktivister kræver boret Femern-tunnel

Fraværet af en boret tunnel-løsning i Femern A/S projektering vækker undren hos tyske miljøaktivister.

Fraværet af en boret tunnel-løsning i Femern A/S projektering vækker undren hos tyske miljøaktivister.



Det tyske ”Aktionsforbund mod en fast forbindelse over Femern Bælt” undrer sig over, at en boret tunnel ikke figurerer i de danske politikere og Femern A/S¹ bud på en anlægsløsning for den faste forbindelse over Femern Bælt.

En boret tunnel vil nemlig være den mindst miljøskadelige løsning overhovedet og så hævder de tyske bromodstandere, at det heller ikke vil være væsentligt dyrere at bore en tunnel.

- Denne løsning ville være langt mere skånsom for det skrøbelige havmiljø i Femern Bælt, og samtidig ville den sandsynligvis kun blive 10 til 15 procent dyrere end de andre forslag, skriver Aktionsforbundet.

Femern A/S med et flertal i Folketinget i ryggen undersøger kun mulighederne for en broløsnning og en såkaldt sænketunnel. Sidstnævnte anlægges – som tunnelen ved Øresundsbron – ved at grave en bred rende i havbunden, hvori der nedsænkes præfabrikerede tunnelrør. En boret tunnelløsning er fravalgt, fordi erfaringerne fra jernbanetunnelen under Storebælt, viser at det er uhyre vanskeligt at bore i den blanding af ler, sand og grus, der præger den danske undergrund. Femern A/S har desuden fremført, at anlægget af en boret tunnel vil forurene mere end både en sænketunnel og en bro.

Aktionsforbundet mener, at moderne tunnelboringsteknologi og rensningsmetoder, har overhalet Femern A/S 10 år gamle beregninger.

Ifølge Aktionsforbundet vil cirka 13 millioner kubikmeter sand og mudder skulle pumpes op for at bygge en boret tunnel. Til sammenligning er vurderingen, at en sænket tunnel vil resultere i mindst 30 millioner m3 oppumpet materiale. Derudover vil arbejdet med en sænket tunnel foregå i åbent vand. De miljømæssige konsekvenser i form af blandt andet ophvirvlet mudder er ifølge Aktionsforbundet uoverskuelige. Brunt og mudret vand vil brede sig til enorme havområder og påvirke bestanden af fisk og havpattedyr negativt. Også turismen i regionen vil blive sendt til tælling.

- De danske politikere er så optagede af, at sælge Femern Bælt-projektet som en økonomisk sund forretning, at de i forbløffende grad er villige til at gå på kompromis med de miljømæssige skadevirkninger af byggeriet. Hvis de insisterer på at anlægge en motorvej tværs gennem et af Europas mest følsomme havområder, så skylder de i det mindste at vælge den mest skånsomme anlægsløsning især når en boret tunnel kun er marginalt dyrere, udtaler byggeteknisk ingeniør hos Aktionsforbundet, Hendrick Kerlen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096