Elektrisk kænguru
Elbiler er som bekendt dyrere end tilsvarende modeller med en konventionel drivlinje.
Af Lars Lassen
Men Renault introducerer allerede næste år en ’grøn’ varebil, der er til at betale – selv i Danmark. Det er den el-drevne Renault Kangoo Express Z.E., der kan erhverves for kun 149.000 kroner før moms.
Det er ganske vist væsentligt dyrere en tilsvarende dieseldrevne vans. Men virksomheder, der ønsker at polere klimaprofilen, får med Kangoo Express Z.E. et interessant bud.
Den kan laste det samme som en almindelig varebil - den har det samme store varerum med plads til en euro-palle i varerummet - men den udleder bare hverken CO2, dieselpartikler eller støj under kørslen.
Men der er – som det næsten må forventes til den pris – en lille hage. Købsprisen inkluderer ikke lejen af batteri til den lille varebil. Den omkostning skal lægges til, når interesserede leaser bilen og batteriet hos den lokale Renault-forhandler.
Renault Kangoo Express Z.E. ligner sin dieseldrevne tvilling. Bilen er 4,21m lang og har en læssekapacitet på mellem 3 og 3.5 kubikmeter, en læsselængde på 2.50 meter og en lasteevne på 650 kg.
Batterierne er placeret i midten under bilen, hvilket betyder at bilens funktionalitet er helt som en ’normal’ Kangoo Express.
Respektabel rækkeviddeEn standard opladning af et helt fladt batteri med 220V 16A tager angiveligt mellem seks og otte timer og gør efterfølgende bilen i stand til at tilbagelægge 160 km (NEDC kombineret cyklus).
Motoren er på 44 kW, hvilket svarer til 60 hk. Det lyder ikke af meget, men elmotoren yder et sejt moment helt fra bunden på 226 Nm.
ll@transporttidende.com