23948sdkhjf

ITD: Helt uacceptabel dom

Lastbilschauffør skal betale bøde for at medtage en so med forstørret yver, selv om dyrelæge overså grisens skavank. (Arkivfoto)

Lastbilschauffør skal betale bøde for at medtage en so med forstørret yver, selv om dyrelæge overså grisens skavank. (Arkivfoto)



Det fremgår af den dom fra Vestre Landsret, der stadfæster en tidligere dom i byretten.

Den nu dømte chauffør hentede et last af svin hos en landmand, der godt nok havde bemærket det forstørrede yver, men vurderede at dyret var transportegnet. Derfor sagde han ikke noget tilo chaufføren, der ikke selv opdagede problemet under lastningen. Det gjorde en Fødevarestyrelsens egne dyrlæger heller ikke, da dyretransporten blev standset under en politikontrol, Her konstaterede politiet, at der var en defekt adskillelse i lastrummet. Derfor krævede politiet, at dyrene blev omlæsset, men uden at den pågældende dyrlæge bemærkede det forstørrede yver.

Det gjorde en politimand til gengæld, da svinene blev bragt ind i en stald. Herefter blev der via embedsdyrlægen besluttet at rejse tiltale mod chaufføren.

Stærkt kritisabelt

Brancheforeningen International Transport Danmark (ITD) har taget aktivt del i sagen på den anklagede chauffør og vognmands vegne, da man finder, at sagen har principiel karakter.

- Vi finder det stærkt kritisabelt, at det ikke engang kan tillægges formildende vægt, når en dyrlæge inspicerer det pågældende dyr og ikke kan se det forstørrede yver. En sådan ansvars-bedømmelse er urimeligt streng og tager slet ikke højde for chaufførernes arbejdsvilkår, siger juridisk konsulent i ITD Sandra Nørgaard.

Hun påpeger, at det i sagens natur er landmanden, der har det indgående kendskab til sine dyr og dyrlægen, der har den faglige ekspertise, mens lastbilchaufføren kun ser dyrene kortvarigt og oftest i grupper af fire-fem dyr, når de læsses om bord på lastbilen.

Regler bør revideres

”Det strider jo mod enhver sund fornuft, at lastbilchaufføren, der hyres til at transportere dyrene og kun ser dem i ganske få sekunder under pålæsningen, dømmes på lige fod eller endda hårdere end landmanden, der har mulighed for at observere dyrenes sundhedstilstand igennem længere tid”, siger Sandra Nørgaard.

ITD vil nu gennem IRU, der er den fælles europæiske brancheforening for vejtransport, arbejde aktivt for at få ændret EU's transportforordning. Det er den, der regulerer transport af levende dyr, og efter ITD’s mening er det helt uacceptabelt, at det er lastvognschaufførerne, der skal afgøre, hvornår dyr er egnet til transport.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063