Færre udenlandske vogne på de danske veje
Der bliver færre og færre både danske og udenlandske lastvogne på de danske veje, og om få måneder kan der opstå mangel på tomme vogne.
I takt med at krisen har holdt sit indtog, og travlheden øges på vejene andre steder i Europa, forsvinder mange både danske og udenlandske lastvogne fra de danske veje. Det vurderer direktør i Finans Nord, Tommy Svendsen, der har tæt kontakt til en lang række danske vognmænd.
- Når der forsvinder så mange danske vognmænd med baggrund i krisen, og beskæftigelses-mulighederne samtidig stiger i de udenlandske vognmænds hjemlande, reduceres kapaciteten på det danske marked. Godt nok har de udenlandske vognmænd fundet ud af, at der er bedre lønninger at hente her, men de finder også ud af, at leveomkostningerne er væsentlige højere. Derudover er der den sociale bagside ved at arbejde og bo langt væk fra familien, forklarer han.
Også danske vognmænd har erfaret, at den udenlandske arbejdskraft ikke altid kun er en gevinst i det daglige arbejde.
- Mange har erfaret, at det ikke altid er så ligetil at hyre en udenlandsk vognmand med chauffører, der har et andet sprog og måske en anden arbejdskultur. Det kan give forviklinger, og derudover oplever de, der etablerer selskaber i udlandet, at der er så forskellige regler og sociale forpligtelser fra land til land, at det kan være meget vanskeligt at køre en forretning fra udlandet, med mindre man selv er til stede, fortæller Tommy Svendsen.
Han vurderer, at det på kort sigt betyder, at branchen vil opleve kapacitetsproblemer, og det kan på længere sigt betyde, at priserne på fragt vil stige til glæde for den lidt trængte branche.
Nye vognmænd på vejI øjeblikket mærker Tommy Svendsen en stigende interesse for indkøb af nye vogne hos de etablerede vognmænd, samtidig med at der er ryddet godt ud i brugtvognslagrene. Udviklingen hænger sammen med, at der ikke er nyinvesteret i næsten to år, og euro-normerne har skubbet yderligere til udviklingen.
Efter en lang periode med tilbageholdenhed oplever Finans Nord også igen unge nyudlærte vognmænd, der er parate til at etablere sig med egen lastvogn.
- Det er for så vidt helt fint, men kapitalgrundlaget og ikke mindst kalkulationerne skal være i orden, siger Tommy Svendsen.
Det betyder blandt andet, at der stilles store krav til kapital på opstartstidspunktet, hvor der foruden finansiering af en ny vogn også skal være penge til kredittid, forsikring og første måneds løn.
- Vi ser fortsat nystartere, som vil ”gejle” vognen med dyrt ekstraudstyr, og det kan nogle gange være meget svært at få godkendt hos banker og finansieringsselskaberne generelt. Så ofte må det finansieres for egne penge, forklarer Finans Nord-direktøren, der ser tendenser, der peger på øget aktivitet i sektoren.
- Men det er fortsat svært at holde omkostningsniveauet trimmet, siger han.