Ny transportpolitik for EU
En af transportens helt store udfordringer bliver at nedsætte sin afhængighed af fossilt brændstof.
Det fremgår af det udkast til en hvidbog om fremtidens transportpolitik, som DI Transport har fået indsigt i.
Transportens CO2-udledning er steget med 24 procent siden 1990 i takt med den økonomiske vækst, og udgør ca. 19,5 pct. af CO2-udledningen i hele EU. I udkastet til fremtidens transportpolitik peger EU-Kommissionen på en række rammebetingelser der skal ændres, hvis EU skal reducere sin CO2-udledning, bl.a. ved at indregne de eksterne omkostninger i afgifterne.
I DI Transport påpeger man transportens betydning for væksten i EU.
- Man balancerer på et knivsæg, når man skal tackle klimaudfordringerne. Transporten er helt afgørende for væksten i EU og derfor må initiativerne på klimaområdet ikke gå ud over mobiliteten i EU. Derfor vil det være positivt, hvis EU dropper sine gamle mål om at afkoble transporten fra væksten, og i stedet fokuserer på at reducere CO2-udledningen, siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport, Rune Noack.
For at få flere alternative drivmidler ind i transportsektoren til at erstatte benzin og diesel, påpeger EU-Kommissionen, at man må se på beskatningen af især brændstof, men også registreringsafgiften på biler, der ikke afspejler CO2-udledningen. Det er man helt enig med i DI Transport. - Transportsektoren er især i Danmark ekstremt hårdt beskattet, og derfor er målet ikke flere afgifter, men klogere afgifter, siger Rune Noack og peger bl.a. på bilbeskatningen og brændstofafgifterne.
- Vi så gerne, at EU gjorde biobrændstoffer mere attraktive gennem afgiftslettelser, og så må vi herhjemme komme i gang med at få erstattet registreringsafgiften med en årlig CO2-afgift, der vil gøre CO2-venlige biler billigere, mener Rune Noack.
Et bedre indre markedUdover at takle klimahensyn ønsker EU-Kommissionen med hvidbogen også at få skabt et sammenhængende transportområde i EU. Blandt forslagene er en liberalisering af jernbanetransporten, hvor flere togstrækninger skal i udbud.
Derudover vil EU liberalisere cabotagereglerne for lastbilstransporten og se på mulighederne for at revidere direktivet, der fastlægger reglerne for vægt og dimensioner i EU.
- Adgangen til et velfungerende indre marked for transport er helt nødvendig, hvis vi skal bevare vores konkurrenceevne. Derfor er vi positive over for initiativerne, siger Rune Noack. Efterspørgslen efter transport vil fortsat stige, og det vil øge presset på infrastrukturen og øge trængslen. Derfor er det vigtigt, at vi ser på, hvordan vi kan effektivisere transporten ved bl.a. modulvogntog og højere totalvægte på lastbiler, samt bedre og mere effektiv kollektiv transport gennem øget liberalisering og udbud.