Skandaløse svigt af myndigheder og 3F
DEBATINDLÆG: Sekretariatsleder Preben Skjøth, FDL, mener danske myndigheder svigter danske vognmænd og chauffører.
”Den danske vognmands-branche er i stigende grad udkonkurreret af billigere kørende udenlandske vogntog, og branchen har ikke været i stand til at tage den ulige konkurrence op. Men det er desværre et lige så stort problem, at myndighederne, og det lige fra Færdselsstyrelse over Fødevarestyrelsen og til politiet, er passive over for set enhver from for anmeldelse. Man har nærmest indtryk af, at hvis en veldokumenteret anmeldelse tages alvorligt, uja, så går der syv lange og syv brede, inden myndighederne gør noget ved det. Vi kan til lige nød forstå, at mange politifolk ikke kan finde ud af at kontrollere en anmeldt vognmands-virksomhed, men det er under al kritik, at Færdselsstyrelsen i adskillige sager klarer tingene ved enten at ringe eller skrive til det anmeldte firma, som så lover at bringe tingene i orden. Og dermed punktum for en sag, som i de fleste tilfælde burde ende med en stor bøde og inddragelse af tilladelser”, skriver Preben Skjøth.
”Det er skandaløst, at offentlige myndigheder ikke har format til at skride ind i stedet for at ”hvidvaske” ulovlighederne. Det skriger til himlen af mangel på indsigt og reel kompetence, men selv om FDL jævnligt har protesteret over for Færdselsstyrelsens handlemåde, sker der ikke et dyt. Mon ikke det er på tide, at transportminister Hans Christian Schmidt indkalder Færdselsstyrelsens chef, Carsten Falk Hansen, til en såkaldt ”kammeratlig samtale”? For sagen er jo den, at når bare en transport-virksomhed er stor nok, kan den gøre, som den vil. Det bedste bevis herpå, er passiviteten efter FDL´s gentagne oplysninger om de mange trækkere, som ulovligt benyttes til at flytte trailere med. Ikke bare få hundrede meter, men til og fra havne og til og fra en række andre transport-destinationer, hvor masser af danske vognmænd og danske chauffører magtesløse må se til fra sidelinjen.”
Hvor er fagforeningen”Man kan vel med rette også spørge, hvor 3F er i denne problematik. For der er stor forskel på reaktionerne i 3F. Hver gang en stor virksomhed, senest Vestas, meddelte, at man var nødt til at fyre flere tusinde, himlede 3F op om, at ”nu skulle Vestas gås efter i sømmene”. Men når et sted mellem 400 og 500 chauffører har mistet deres job, er der anderledes stille hos 3F. Det burde i virkeligheden være 3F, som gik forrest i kampen mod udenlandske dumping-foretagender, men 3F holder lav profil. Det er fristende at tro, at 3F toppen med vilje lukker øjnene for ulovlighederne. For jeg nægter at tro, at 3F´s transportgruppe ikke ved, hvad der foregår hos de fleste af de store speditionsvirksomheder og transportører. De nye cabotage-regler har ikke gjort tingene lettere og ulovlig cabotage er stadigt meget udbredt, så der er ellers nok at gå i gang med for såvel myndighederne som for 3F.”