Ivecos topchef: Dieselmotoren vil dominere fremtiden
Fokus på fremtidens europæiske transport- og logistikindustri, da Alliance for European Logistics afholdt topmøde i Bruxelles.
Alliance for European Logistics (AEL), der er stiftet af som Iveco har stiftet sammen med ledende virksomheder som Deutsche Post DHL, Carrefour, Michelin, SAP med flere. I mødet deltog desuden vicepræsidenten for EU-kommissionen, Siim Kallas, og den administrerende direktør for Deutsche Post DHL.
Ivecos nye administrerende direktør, Alfredo Altavilla, fastslog på topmødet, at dieselmotoren vil dominere den tunge transport, selv om den får konkurrence fra alternative løsninger som naturgas, el- og hybridsystemer (diesel-elektrisk).
Altavilla holdt sit indlæg i forbindelse med det mødepunkt, der behandlede teknologiens rolle i at fremme et bæredygtigt logistiksystem.
- Automobilindustrien har i de seneste år foretaget betydelige investeringer, dels for at kunne opfylde de strenge europæiske grænseværdier for udstødning, dels for at fremme udviklingen af anden generations fornyelige brændsler. Til trods for disse investeringer har forbedringen af luftkvaliteten været temmelig begrænset på grund af de forældede køretøjer, der stadig er i drift. Der er derfor nødvendigt med en bæredygtig politik til fornyelse af den eksisterende bilpark for at sikre en effektiv reduktion af forurenende emissioner og CO2-udslip fra landevejstransporten.
Hvad angår CO2-emissionerne fra varebiler op til 3,5 t, er det langsigtede mål foreslået af Europa-parlamentets miljøudvalg 140 g/km. Dette er ikke muligt at gennemføre til omkostning, som er bæredygtige for markedet, hvorfor fabrikanternes foreslår et mål på 160 g/km, sagde Alfredo Altavilla.
Lovgiv med omtankeAlfredo Altavilla advarede politikerne mod uigennemtænkte indgreb med en tvivlsom CO2-gevinst.
- For køretøjer med totalvægt over 3,5 t er brændstofforbruget og dermed CO2-emissionerne de altoverskyggende faktorer for transportvirksomhederne, når de skal anskaffe en lastbil. Derfor skal enhver forholdsregel, som lovgiverne agter at indføre inden for denne sektor, være rettet mod at styrke konkurrenceevnen på markedet og ikke at forvride den. Den eneste farbare løsning for at vurdere lastbilernes effektivitet, er at udvikle et simuleringsværktøj, der også tager højde for lastbilens opbygning og anvendelse og som er i stand til at estimere brændstofforbruget i liter/ton.km (og de tilsvarende CO2-emissioner i g/ton.km). Et projekt som fabrikanterne allerede har arbejdet på i længere tid.