Kreativ løsning på Postens miljøproblem
Miljøzone med elastik sikrer Svenske Posten forsat adgang med gamle lastvogne til terminal ved Gøteborg.
I Göteborg-forstaden Mölndal, blev der i sommer indført miljøzone, Men allerede nu flyttes zonegrænserne, fordi Svenske Postens lastvogne ikke kan komme ind til sin afdeling i Göteborg, uden at opfylde kravene til kørsel i svenske miljøzoner.
Den lokale transportvirksomhed Haga Mölndal Lastbilcentral er dog meget kritisk over for planerne om at ændre på miljøzonegrænsen. Inden for miljøzonerne i Sverige må der ikke køre tunge lastvogne som er ældre end otte år, og det har fået konsekvenser for Posten Logistik, der har en af sine filialer på Hulda Mellgrens gata, der nås via Jolengata, hvilket betyder at der køres ca. 100 meter inden for miljøzonen.
- Som det er lige nu, må vi rokere rundt på vores flåde i regionen med 500 køretøjer, så ingen gamle køretøjer kommer til at køre ind i miljøzonen, siger Mats Ståhlgren, der er regionschef for Posten Logistik i Vestsverige, til den svenske avis Göteborgsposten.
Nu ønsker Posten Logistik imidlertid at få flyttet miljøzonen for at gøre det nemmere. Ronnie Carlsson, der er trafikingeniør i Mölndal, og den som har fastlagt miljøzonens grænser, siger til Göteborgsposten, at han synes man bør imødekomme Postens ønske.
– Postens køretøjer har kun marginal påvirkning på Mölndals miljøzone eftersom de kun kører en kort strækning i miljøzonen. En eventuel ændring i zonens placering vil derfor blive taget op på et vejnævnsmøde i december.
Bestyrelsesformanden, Peter Johnson, der er kristelig demokrat, ser ingen problemer i at opfylde ønsket fra Posten Logistik.
Kritik fra lokal lastbilcentralEn, der reagerede stærkt på forslaget er Lars-Olof Hübinette fra Haga Mölndal Lastbilscentral.
- Vi er mange i industrien, som arbejder med at fjerne gamle forurenende lastbiler og vise den brede offentlighed, at vi gør alt hvad vi kan for at reducere miljøbelastning mest muligt. Da den grønne zone blev introduceret i Mölndal var Åbro indsutriområde først med, eftersom der kommer mange mennesker. Da Mölndal bys eget kraftvarmeværk Riskulla, der i og for sig er et af Europas mest miljøvenlige havnede indenfor miljøzonen, var man bange for at der ikke kunne komme flis til værket. Derfor blev industriområdet Åbro undtaget fra miljøzonen. Hvorfor kan kommunen ikke bare stille krav til sine leverandører, er det nemmere at gøre det på denne måde, og nu skal yderligere en gade undtages fra miljøzonen. Det er måske ikke de store miljøpåvirkninger, men hvad er det for nogle signaler at sende, spørger Lars-Olof Hübinette.
Vognmændene i lastbilcentralen har investeret mange penge i at reducere miljøpåvirkningen så meget som muligt, og de bliver vrede, når dem med de gamle køretøjer for lov at gøre som de vil. Selv Miljøpartiet i Mölndal stiller sig bag forslaget om en undtagelse til Posten. Jeg mener de bør skifte navn til Forureningspartiet i stedet, slutter Lars-Olof Hübinette.