Giver ikke meget for CO2 debatten
DEBATINDLÆG: CO2-indsatsen ligner mest spil for galleriet fra danske myndigheder.
- Jeg kørte lige forleden nat og hørte radio. Der blev talt om CO2. Så kom jeg til at tænke på, hvis det virkelig er noget, der interesserer vores politikere, så er det meget nemt at gøre noget ved det, siger chauffør og kranfører Torben Mortensen fra Herlufmagle.
- For det først kørte jeg på rute 14, en meget trafikeret vej, hvor vejmyndighederne for et par år siden kort før Osted etablerede en ny lysregulering. Den er i bunden af en bakke så dem der holder for rødt skal fyrre meget CO2 af for at komme i gang igen. Der havde det været rigtig nemt at gøre som man gør over i Jylland, bygge en bro og lave nogle tilkørsler i stedet for.
Skovvejen ødelagt af rundkørsler- Det samme gælder for alle de rundkørsler, der er blevet bygget på Skovvejen (rute 23). Hvis de der, havde bygget broer i stedet for alle rundkørsler, så havde der næsten været motorvej helt til Kalundborg i dag, hvor man med et stort lastvognstog i så fald ville kunne have kørt med en jævn fart og spare meget CO2 til gavn for miljøet. Rundt om Næstved er der også flere ringveje fyldt med rundkørsler, som betyder at lastvognstogene hele tiden skal op og ned i fart.
Samtidig er der generelt alle de lysreguleringer, der skifter som vinden blæser. Man holder hele tiden for rødt selvom der ingen kommer fra sidevejene, og de passer aldrig sammen nogen steder, så man kan få "grøn bølge". Men det er måske også derfor så mange kører over for rødt lys?, spørger Torben Mortensen.
Hug til vejbump- Det næste er alle de bump de har etableret alle mulige steder. Igen skal bilerne hele tiden op og ned i fart og dermed slippe en masse ekstra og umødig CO2 ud for at komme op i fart. Bumpene kunne nemt have været udskiftet med fotofæller, der i stedet vil give glidende afvikling af trafikken. Så når de taler om vi skal spare på energien, så rager det overhovedet ikke mig, når myndighederne som bygger vore veje ikke samtidig skal tænke sig om. Når man samtidig siger, at flere og flere kører over for rødt, så forstår jeg det godt! De sparer bare CO2, for dem der konstruerer og justerer vores lysreguleringer duer tilsyneladende ikke til det, slutter Torben Mortensen, der har mere end 25 års erfaring som chauffør.