23948sdkhjf

Mercedes trækker sværgodskortet

Mercedes har netop introduceret en ny generation af sværgodstrækkere, som på afgørende punkter distancerer sig langt fra den tidligere version.

Mercedes har netop introduceret en ny generation af sværgodstrækkere, som på afgørende punkter distancerer sig langt fra den tidligere version.



Af Finn Bjerremand

Den nye Mercedes Actros SLT byder på meget mere komfort for føreren, både i form af en mere moderne transmission, som giver en betydelig mere afstresset kørestil og det store Megaspace førerhus, der hidtil ikke har været tilgængeligt på sværgodstrækkere med momentomformer.

Den nye Actros SLT 4165 S 8x4/4, som TTNs redaktion har haft lejlighed til at afprøve under virkelige forhold med en tilkoblet tung lastet blokvogn og en samlet totalvægt på 150 ton, er virkelig et stort skridt fremad.

De store nyheder er implementering af en større motor fra V8 serien, som har en topydelse på 480 kW / 653 hk og nok så vigtigt et topdrejningsmoment på 3000 Nm, hvor de tidligere modeller på grund af momentomformerens begrænsning, var begrænset til 2400 Nm.

Dertil kommer implementering af en helt ny såkaldt turbokobling fra Voith, kaldet VIAB. Den nye VIAB enhed er bygget sammen med en 16 trins PowerShift gearkasse, der har automatiseret gearskifte. Den nye turbokobling hjælper vognen i gang ved store belastninger uden at lave alvorlige termiske belastninger af den almindelige kobling, og efter vognen er kommet gang låser transmissionen sig fast med den almindelige kobling, så transmissionstabet og brændstofforbruget samtidig er mindst muligt.

Hvor føreren af den gamle version med ZF momentomformeren, selv skulle skifte gear, klare den nye VIAB turbokobling og den nye Powershiftgearkasse hele arbejdet uden koblingspedal, så vogntoget selv med fuld last sætter roligt i gang, også ved f.eks. 12 procents stigninger.

Hvis vogntogsvægten overstiger 70 ton aktiveres der inden kørslen påbegyndes en kontakt i instrumentbrættet. Herefter indretter transmissionen og motoren sig på opgaven og tilpasser gearskiftemønster m.v. på de store påvirkninger.

VIAB har desuden indbygget en primær-retarder, som er en stor hjælp, når der skal køres ned ad bakke med høj totalvægt. Den nye transmission indeholder også fine egenskaber, som bl.a. rokkefunktion, som kan anvendes, hvis hjulene har svært ved at få fat og et rangermode, som betyder at blokvognstrækkeren kan køre meget langsomt frem eller tilbage.

Leveringen af de første eksemplarer af den nye generation af Actros SLT i Danmark finder sted inden så længe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082