Krav om arbejdsmiljødrøftelse
En lovændring betyder, at alle virksomheder med ansatte fremover skal gennemføre årlige arbejdsmiljødrøftelser.
Første drøftelse skal være afholdt senest den 1. oktober 2011 oplyser International Transport Danmark. Drøftelsen med de ansatte skal indeholde følgende punkter:
1. Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år.
2. Fastlægge hvordan samarbejdet skal foregå.
3. Vurdere om det foregående års mål er nået.
4. Fastlægge mål for det kommende års samarbejde.
5. Drøfte om der er den nødvendige viden om arbejdsmiljø til stede i virksomheden.
Arbejdstilsynet har udarbejdet en guide med de vigtigste spørgsmål, der kan hjælpe den enkelte virksomhed til at komme godt i gang med den årlige drøftelse.
Har virksomheden en arbejdsmiljøorganisation (AMO), skal drøftelsen foregå her. Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at drøftelsen har fundet sted.