Tåbelig EU-lov for selvstændige chauffører
Den nye lov om arbejdstider for selvkørende chauffører er stort set umulig at indføre for medlemslandene, mener Venstres medlem af Europa-Parlamentet Anne E. Jensen.
De river sig i håret rundt om i EUs medlemslande. De kan nemlig ikke finde ud af, hvordan de skal indføre og håndhæve den nye lov om arbejdstid for selvstændige chauffører – eller selvkørende vognmænd. Det viser den første undersøgelse, som nu er kommet fra EU-Kommissionen.
Det overrasker ikke Anne E. Jensen (V), for allerede i sommer, da loven blev vedtaget, advarede hun om problemerne ved direktivet, som især de Grønne og Socialisterne støttede.
- Der er sket lige, jeg frygtede. Lovgivningen har ingen hold i virkeligheden, og nu har vi balladen, siger Anne E. Jensen.
De selvkørende vognmænd blev i juni omfattet af arbejdstidsreglerne og må derfor ikke arbejde mere end 48 timer pr. uge. Men ingen ved, hvordan man i praksis får dem til at overholde reglerne – eller hvordan de skal kontrolleres.
I forvejen kører chauffører efter køre-hviletids-reglerne, som fastlægger, præcist hvor længe chaufførerne må køre og hvor lange pauser, de skal tage. Netop de regler er nemme at kontrollere med en elektronisk registrering i lastbilerne. Men nu skal også den øvrige arbejdstid for den selvkørende vognmand registreres.
- Den selvstændige chauffør kommer til at sidde lige så længe bag rattet, som han gør i dag. For han skal jo fortsat følge reglerne for køre- og hviletid. Den nye lov er simpelthen regulering for reguleringens skyld, et trist bevis på socialistisk formynderi, siger Anne E. Jensen.
Kommissionen har afvist at udstikke retningslinjer for indførelsen af loven, men har spurgt de enkelte lande, hvordan de håndterer implementeringen. Det har vist sig, at tilgangen er forskellige fra land til land.