23948sdkhjf

DTL bekymret for sikkerheden

Hvert år bliver én ud af seks chauffører overfaldet i EU, og værdier for 8,3 milliarder euro stjålet.

Hvert år bliver én ud af seks chauffører overfaldet i EU, og værdier for 8,3 milliarder euro stjålet.



Det viser tal fra den internationale vejtransportorganisation, IRU. Udviklingen vækker bekymring hos Dansk Transport & Logitik.

- DTL er bekymret over, at det europæiske transporterhverv er så udsat på rastepladserne, så derfor skal der nu noget mere radikalt til for at sikre chaufførerne og deres last. Vi er derfor med i det arbejde, der sker i EU på området, bl.a. i tæt samarbejde med Venstres parlamentsmedlem, Anne E. Jensen, siger DTLs chefjurist John Roy Vesterholm, der i denne uge i Bruxelles deltog i en konference om sikkerheden for chauffører sammen med DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Konferencen har lanceret flere initiativer indtil nu. Et af dem er arbejdet med sikre rastepladser, som bl.a. MEP Anne E Jensen var med til at sætte på EU-dagsordenen for nogle år siden, og det er i forlængelse af det, at pilotprojektet Label er blevet til.

Label er nu afsluttet og har resulteret i certificering af 71 pladser i 10 lande, og det skal nu være grundlag for et fælles europæisk system for certificering af rastepladser.

IRU overtager

Hensigten er at give bedre oplysninger til chauffører og vognmænd om kvaliteten og sikkerheden på de forskellige rastepladser og sikre, at disse oplysninger er korrekte og opdaterede. Den internationale transportorganisation, IRU, overtager nu dette arbejde sammen International Transport Forum, der er en fælleseuropæisk transportorganisation for myndigheder.

- Det er vores håb, at når erhvervet får det direkte ansvar for at drive arbejdet Label videre med sikre rastepladser, så vil fokus være mere på chaufførernes og vognmændenes behov og ønsker, snarere end mere akademiske og kommercielt drevne interesser. Vores behov er forholdsvis simple: sikkerhed, anstændige forhold til rimelige priser. Men vi skal samtidig være klar over, at certificering i sig selv ikke skaber flere eller mere sikre rastepladser – særligt når man også skal betale for at blive certificeret, siger John Roy Vesterholm.

Tættere samarbejde

Konferencen har også peget på svagheder, som kan løses og vil fremme sikkerheden. Dels er der behov for mere og tættere samarbejde mellem de forskellige myndigheder på lokalt, regionalt, nationalt og europæisk niveau, dels skal det ske i samarbejde med den private sektor, der oftest driver rastepladser.

Der er også behov for bedre data om, hvad der sker på rastepladserne, og hurtigere udveksling af oplysninger for bedre at kunne bekæmpe den organiserede kriminalitet.

- Chauffører skal ganske enkelt kunne føle sig mere trygge ved at anmelde overfald. Det har været opmuntrende at se, at vi fra en situation for fire-fem år siden, hvor europæiske myndigheder, som fx Kommissionen og Europol – det fælles europæiske politisamarbejde – ikke mente, at sikkerhed i vejtransport var en sag, de skulle beskæftige sig med, nu er nået frem til, at det er en sag, der er højt på dagsordenen for disse organisationer med fokus på praktiske løsninger på problemerne. Særligt større samarbejde mellem myndigheder på tværs af grænserne vil give mulighed for en række forbedringer med forholdsvis små midler, og det hilser vi velkommen, siger John Roy Vesterholm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078