23948sdkhjf

Godskorridorer på skinner

De europæiske medlemslande har juridisk forpligtet sig til at indføre en række grænseoverskridende godskorridorer i EU.

De europæiske medlemslande har juridisk forpligtet sig til at indføre en række grænseoverskridende godskorridorer i EU.



Det skal ske inden henholdsvis 2013 og 2015 og vil skabe et stort sammenhængende netværk af banegodskorridorer, som gør det nemmere for bl.a. danske godstogsvirksomheder at operere på tværs af lande i EU.

EU-direktivet træder i kraft 9. november i år, hvorefter medlemslandene har 3-5 år til at føre disse godskorridorer ud i virkeligheden. Ifølge direktivet er medlemslandene forpligtet til at oprette mindst én godskorridor, som skal krydse grænsen til mindst et andet medlemsland i EU.

Netop fordi disse godskorridorer skal bygges på tværs af nationale grænser, er medlemslandene tvunget til at samarbejde. I fællesskab skal de tage hånd om planlægning, koordinering og implementering af de grænseoverskridende godskorridorer.

- Det er positivt, at udviklingen af et EU-netværk af godskorridorer tvinger landene til at samarbejde. Det vil skabe harmonisering mellem godskorridorerne. Samtidig kan det også bane vejen for mere samarbejde på tværs af grænser i forhold til andre transportformer i EU, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Hver godskorridor skal have et antal terminaler. Der bliver lagt vægt på, at disse terminaler skal linkes sammen med andre transportformer i EU for at skabe en overordnet effektiv infrastruktur i EU.

One-stop

Til hver korridor skal der oprettes en ”one-stop-shop”. Her bliver det muligt for operatørerne at indmelde og registrere deres fragt og få information om den videre trafik ad godskorridoren, bl.a. rejsetid og ankomsttidspunkt.

For Danmark betyder det nye direktiv, at vi skal oprette en godskorridor, som krydser Danmarks grænser med andre EU medlemslande. Og denne korridor er allerede på tegnebrættet. Sammen med Sverige, Tyskland, Østrig og Italien, har Danmark underskrevet en aftale om en godskorridor fra Stockholm i Sverige til Palermo i Italien. Den er planlagt til at stå færdig i november 2015.

- Logistikvirksomheder kan nu glæde sig over nemmere adgang til det internationale marked via et korridor-netværk. At vores medlemmer har mulighed for at ansøge om bestemte kørselsruter og kørselstidspunkter på disse korridorer, gør det nemmere at planlægge handel med kunder i alle EU lande, siger Søren Hyldstrup Larsen.

- Generelt forholder DTL sig positiv til denne udvikling. Det viser en øget fokus på transport af gods via bane. At en udvikling som denne tvinger EU landene til harmonisering og samarbejde på tværs af grænser, er kun positivt og vil sikre et mere åbent og integreret europæisk jernbanenet. Systemet skulle kunne resultere i mere gods på jernbane, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064