Overflod af supertankere
Raterne er nede på 10 procent af omkostningerne på markedet for store olietankere.
Det er en eksplosiv vækst i den globale flåde af supertankere, der har ført til et katastrofalt drop i fragtraterne. Tilgangen af ny tonnage er angiveligt ni gange højere end væksten i efterspørgslen.
Det skriver Børsen med Bloomberg som kilde.
Typisk koster det godt 30.000 USD om dagen, at holde en supertanker sejlende, men raterne er nu helt nede på 3155 USD per dag.
Olietanker-rederierne afgav før krisen ordre på et stort antal tankskibe, fordi man forventede at den kraftige vækst i efterspørgslen efter råolie frem til 2008 og dermed olieprisernes himmelflugt, ville fortsætte. Det er denne nye tonnage, der har fået raterne til at styrtdykke.
Derfor følger tankskibsrederierne nu containerrederiernes eksempel ved at indføre ’slow steaming’ og ved at sende skibe i mølpose.