Danmarks flotteste kranvogn
Hurtig opstilling og effektive løft kendetegner Klaus Hundborgs nye Palfinger-kran.
Af Finn Bjerremand
Vognmand Klaus Hundborg i Hadsten har fået leveret Danmarks flotteste kranvogn, der ud over at være utrolig flot også er et yderst effektivt arbejdende værktøj, når der skal løses montageopgaver og lignende på steder, hvor der er småt med plads.
Palfinger-kranen PK 800 er den tredje af sin art i Danmark og bliver betegnet som en retarmskran med en lang hovedarm på lidt over 9 meter. Med tre lange hydrauliske udskud skudt helt ud når hovedarmen ud på 30 meter.
Kranen har dog også en fast monteret knækarm, som giver en meget lang rækkevidde. Knækarmen har således en rækkevidde på knap 16 meter, så kranen med fuldt udlæg i strakt arm og i en vinkel på 45 grader kan nå hele 45 meter op – med en løfteevne på 1060 kg.
Kranen er derfor som født til at løfte tunge byrder op over et hus. Med hovedarmen i højeste position og knækarmen f.eks. vandret ind over taget, kan kranen snildt nå om på den anden side af huset. Og det selv om vognen holder tæt på huset.
Ved den slags opgaver har det også stor betydning at kranvognen selv medbringer sin ballast og ikke skal bruge meget tid til at komme til og fra stedet, ligesom den hurtigt kan stille op og blive hejseklar.
På den slags opgaver slår den store Palfinger kran let mobilkranen, som ofte skal bruge længere tid til både transport og opstilling.
6,5 tons ballast
De fire støtteben, der er fordelt med en bom bag på chassiset og en bag førerhuset, kører sideværts ud så spændet er seks meter fra yderpunkt til yderpunkt, d.v.s. at kranvognen med siden til kan holde under to meter fra opgaven.
I bagenden af kranoverdelen er der en ballast på 6500 kg, som under kørslen er trukket ind mod kranens centrum. Når kranen er hejseklar, bliver ballasten ved hjælp af hydraulik skubbet bagud, så kranen derved er meget stabil og samtidig har fuld løfteevne.
Ballasten kommer under krøjning ikke uden for støttebenene, så eventuelle forbipasserende køretøjer ikke risikerer at blive ramt, hvis kranoverdelen drejer vinkelret på vognen.
Fint førerhus
Kranen er selvfølgelig også udstyret med et fint førerhus, hvor kranføreren kan sætte fjernbetjeningspanelet fast for at sidde i sædet og styre kranen. Vognmand og kranfører Klaus Hundborg, siger dog til Trans Inform at han indtil videre kun har anvendt førerhuset en gang.
Ved dårligt vejr kan det dog være en god idé at kunne sidde inde i varmen og styre kranen. På førerhuset står der da også: Klaus’ læskur.
Ved løfteopgaven, som Klaus Hundborg var i gang med at løse inde i Århus, da Trans Inform var forbi, fungerede han selv som anhugger.
Der skulle løftes nye altaner op på den anden side af huset i forhold til gaden, hvor kranen var stillet op. Der findes ikke nogen mulighed for komme ind i gården med en kran, så den eneste mulighed var at have en kran, der kan nå op, gå vandret ind over taget og sænke altanerne ned med wiren fra spillet.
Samtidig var der ikke ret god plads nede på gaden, hvor kranvognen var stillet op, men takket være den fleksible kran var det en smal sag for Klaus Hundborg at løse opgaven med altanerne.
Stabil kran
Kranen har centrum over tandembogien på det fireakslede Volvo-chassis. Det er med til at give god stabilitet. Placeringen samt kranens størrelse betyder dog også, at der er tale om en ren kranvogn, hvor der ikke er plads eller vægtkapacitet til at medbringe gods.
Ladet er konstrueret med en ekstra bund. Når man lukker siderne op, så kan man se at bunden ligger højt oppe og der er gode og funktionelle opbevaringsrum hele vejen rundt til forskelligt grej.
På selve ladet er der også tænkte på alt hvad der skal anvendes. Wireblokkene står i et stativ, så de ikke ligger og ruller rundt under kørslen, pallegaflen er forankret i ladbunden, så den er nem at få fat i og samtidig står ordentlig fast under kørslen.
Hele opbygningen er uden sidestykke den flotteste, jeg nogensinde har set.
Hækken vippes op
Hele hækken er lavet som en stor skærm, der lige kan vippes op. Når den er vippet op er der fri adgang til den manuelle betjening af støttebenene, der ellers normalt betjenes fra fjernbetjeningen lige som alle andre funktioner på kranen.
Forsmækken er bygget med ophæng til tungt løftegrej, og hvor der har været mulighed for det, er der konstrueret et skab som har en funktion. De forreste støtteben vendes op i luften og trækkes ind over opbygningen, når vognen kører.
Oliekøleren til det hydrauliske anlæg sidder fint placeret lige mellem førerhuset og toppen af forsmækken.
Velafstemt systemKranen har et utrolig velafstemt hydrauliksystem som samtidig er tilpasset lastvognens motor, der ikke behøver at arbejde meget for at trække kranen.
Pumpen er en effektivt arbejdende Rexroth KVA107. Man kan næsten ikke høre, når der blive aktiveret flere funktioner samtidig og der måske skal løftes.
En meget effektivt virkende proportional ventil i det hydrauliske system giver i kombination med den trådløse fjernbetjening en meget fintfølende styring af kranen.
En effektiv lastholdeventil sørger for at kranen skånes, selv om der er fart på betjeningen. Lige så snart kranen holder stille, standser Klaus Hundborg motoren via fjernbetjeningen – til gavn for energiforbruget og miljøet.
Lang armKranen arbejder også meget præcist, fordi udskudsarmene er lange og derfor er konstrueret meget stive. Kranen er også udstyret med Palfingers AOS svingningsdæmpersystem, der kompenserer for stød og forskellige vægte ved krøjning.
Systemet medfører at kranen krøjer hurtigere, så det er let at nå til den korrekte position med et tungt løft, selv om det er helt ude på 45 meter og godset hænger i wiren fra spillet.
Spillet er hurtigt fungerende og har en kapacitet på ca. 70 meter i minuttet samt en trækkapacitet på mellem 2750 kg og 3500 kg.
Krøjesystemet er udstyret med to hydrauliske krøjemotorer, og er af typen med uendelig drej, så kranføreren eksempelvis kan blive ved at køre den ene vej rundt.
LastbilenChassiset er en Volvo FH 500 8x4 specificeret som landevejs- og anlægsvogn med fire aksler, fordelt med to styrende foraksler ophængt med parabelfjedre og en tandembogie ophængt med luftaffjedring.
Motoren er en 13 liters Euro 5-motor, der har en topydelse på 500 hk og som er udstyret med SCR-katalysator til at rense udstødningen. Transmissionen er en Volvo I-shift gearkasse, tandembogien er med enkeltgearede bagaksler.
Vognen er bygget til at kunne køre 60 ton vogntogsvægt. Førerhuset er med fladt tag, der er nødvendigt for at kranen kan lægge armen ned til vandret niveau i transportstilling.
Opbygger med stor erfaringNår den nye Volvo med den store Palfinger-kran er endt med at blive så flot, skyldes det i høj grad opbyggervirksomheden Hadsten Tip Service.
Selve kranen er bygget på hos Palfinger i Østrig, mens Hadsten Tip Service har stået for hele opbygningen på chassiset - en opgave som virkelig er lavet til topkarakter.
- Vi har lavet mange store kranvogne gennem de seneste mange og vores folk har derfor stor erfaring på dette felt. Desuden har vi også her at gøre med en kranvognmand, som præcis ved hvordan det skal være, siger salgschef og medejer i firmaet, Hans Bossow.
Hadsten Tip Service er etableret af Tage Nielsen i 1966, som forud for etableringen var ansat ved Højbjerg Maskinfabrik. Virksomheden begyndte i en lille boblehal i Slet ved Århus, hvor Tage Nielsen arbejdede med tippelad og opbygninger.
Boblen blev dog snart for lille og Tage Nielsen flyttede virksomheden til Langå. Han købte et nedlagt jernstøberi, som betød at der blev plads til syv medarbejdere.
I 1982 var det igen tid til at flytte. Virksomheden havde igen brug for mere plads og købte værkstedsbygningerne ved den store vognmandsforretning P. Bang Jensen, Hadsten.
Hadsten Tip Service ejes af Tage Nielsen og de tre sønner og medejere Niels, Kristian og Hans – med Kristian som den daglige leder. Virksomheden har en snes medarbejdere og er blandt andet en af de største forhandlere af Palfingers produkter på det dansk marked. Virksomheden har desuden specialiseret sig i hydraulik og afledte områder.
Specialist i løftKlaus Hundborg etablerede sig for 14 år siden som selvstændig vognmand i Hadsten og har i dag fire lastvogne med kraner.
De fire kraner er - udover den nye Palfinger-kran - tre kraner af mærket HMF i størrelse fra 17 tonmeter op til 72 tonmeter.
Klaus Hundborg har aldrig tidligere haft andre kranmærker end HMF, men da behovet denne gang lå uden for HMF’s produktprogram, faldt valget på Palfinger.
Med valget af den nye Palfinger kran er Klaus Hundborg også for alvor gået ind i området for rene løft og montager, hvor det ikke længere er transporten af emnet, som er den centrale opgave.
Lastvogn:Volvo FH500
Type:FH500 8x4 langt chassis
Akselafstand:4600 mm
Motor:Volvo D13C500 13 liters
Maks effekt:500 HK/2500 Nm di drejningsmoment
Emissionsniveau:Euro 5
Rensning af udstødning:SCR-katalysator
Motorbremse:Volvo VEB+
Gearkasse:Volvo I-shiftgearkasse AT2612D (12 fremadgående gear)
Tandembogie:RTS2370A 2 enkeltgearede aksler med gearing på 2,83
Akselophæng:Foraksler
Parabelfjedre:Tandembogie Luftaffjedring
Vægtdata:Tandembogie
Teknisk akseltryk maks. 21 ton
Foraksler (langbogie)
Teknisk akseltryk maks. 16 ton
Førerhus:lang version med fladt tag med sovekabine og en køje
Udstyrsniveau førerhus:New York
Særligt udstyr:Regnsensor til styring af viskere
Kran:Palfinger
Type:PK 800 TBKB W13
Konstruktion:Undervogn med kraftig ramme på lastvognschassiset
Krøjekransen placeret over tandembogien
Kranoverdel med eget førerhus
Hovedarm med hydrauliske udskud og knækarm med hydrauliske udskud
Slangeføring:Alle slanger er ført inde kranfundamentet, så der er uendeligt drej
Ude på kranarmene føres slangerne i avancerede kædebakker
Styreventil:Danfoss placeret på kransøjlen
Overbelastningssikring:Paltronic 50 overlastsikring
Elektronisk styring:HPLS system (High Pressure Load System)
Hydraulikolietank:450 liter tank
Arbejdstryk:300 bar
Oliemængde:90 til 110 liter i minuttet
Ballast:6500 kg
fba@transinform.com