Flere års udvikling har båret frugt
Brugen af linktrailere til modulvogntog har udløst nye udfordringer til liftproducenter.
Af Finn Bjerremand
Da linktraileren begyndte at køre her i Danmark, udløste det nye udfordringer til producenterne af lifte til montering på bagenden. De fleste linktrailere er konstrueret så akselsektionen skal kunne skydes ind under bagenden, når der skal udføres læsseoperationer. Når der skal tilkobles en trailer mere, skal akselsektionen kunne trækkes ud, så sættevognsskamlen på den bagerste del af akselsektion kan benyttes. Det betyder at en eventuel læssebagsmæk ikke må have noget som helst aggregat eller ophæng siddende ret langt nede under selve vognbunden.
Det er noget af en udfordring, fordi en læssebagsmæk skal være meget kraftigt fæstet, så den kan klare de store belastninger fra det tunge gods, som skal læsses af eller på.
Zepro har løsningenEn af verdens største producenter af bagsmæklifte Zepro, eller Z-Lyften som den hedder i Sverige, har fundet en god løsning med den nye version, som efter et par års udvikling nu er begyndt at blive bygget på linktrailere.
Z-lyften Produktion AB i Katrineholm har sammen med afdelingen i Bispgården udviklet den nye lift til linktrailere, så de store kræfter klares af chassiset og ikke af ladet. Liften tilpasses chassiset og der er en stor ramme i bagenden, hvor det lodrette løft foregår ved hjælp af stempler inde i de to hjørnestolper, som er integreret i bagrammen.
Bevægelsen af selve liftpladen sker ved hjælp af to vandretliggende stempler, som svenskerne kalder underliggende tiltcylindre. De er fastgjort med enden i den underste del af liftens to lodrette arme, som kører op og ned inde i hjørnestolperne, og ligger meget kompakte under den forreste del af liftpladen.
Militæret kalderTakket være denne løsning sker alt ved hjælp af hydraulik og desuden kan liftpladen også sænkes ned til vandret plan ud over sættevognsskamlen, hvis akselsektionen er trukket ud.
Liften kan dog også anvendes til montering på containere, fordi den kan arbejde selv om containeren står på jorden.
Det har betydet, at den nye lift også er på vej til militære formål. Selskabet har således fået en ordre i hus på 48 ZC 250 lifte med overliggende tiltcylinder til det svenske og det norske forsvar.
- Hver eneste ordre tilpasses kundens specifikke behov, så hver ordre er et projekt, siger konstruktør Tobias Corneliusson ved Z-Lyften Produktion AB.
fba@transinform.com