23948sdkhjf

Danske slamsugere verden rundt

J. Hvidtved Larsen A/S har 95 år på bagen og udvikler sig fortsat.

J. Hvidtved Larsen A/S har 95 år på bagen og udvikler sig fortsat.



Af Finn Bjerremand

Der var næppe nogen der havde troet, at Jakob Hvidtved Larsens nyetablerede smedje i 1915 skulle gå hen og blive en dansk eksportsucces.

Fra at have været en smedevirksomhed, der kunne lave næsten alt muligt, valgte J. Hvidtved Larsen A/S i 2002 at udskille virksomheden i to dele: J. Hvidtved Larsen A/S, som producerer slamsugere, og Silkeborg Maskinfabrik A/S, der er en specialiseret underleverandørvirksomhed.

Virksomheden blev stiftet helt tilbage i 1915 af Jakob Hvidtved Larsen og i mere end 50 år har firmaet produceret slamsugere, der i dag er kerneproduktet.

Den første slamsuger, som blev bygget på en traktorvogn, blev produceret i 1956, og det blev virksomhedens hurtigste voksende nicheproduktion.

I begyndelsen af 90erne havde virksomheden også kranmontage og kranopbygninger på programmet, fordi man i en periode bl.a. var importør for Effer-kraner.

Verden rundt

Slamsugerne markedsføres i mange lande verden over. Man har salgspartnere i Australien, Benelux, Irland, Estland, Letland, New Zealand, Norge, Rusland, Storbritannien, Norge og Sverige og der er eksport til 28 lande.

I 2008 nåede Hvidtved Larsen op på at have produceret 1500 slamsugeranlæg, hvor ca. halvdelen er afsat på det danske marked.

Takket være udviklingen på miljøområdet og evnen til at optimere slamsugerne hos J. Hvidtved Larsen A/S, er eksporten af slamsugerne taget til. I dag eksporteres ca 70 procent af produktionen i Silkeborg.

På det miljømæssige område er det vigtigt at en slamsuger kan minimere anvendelsen af det vand som bruges til at spule med, så man ikke nødvendigvis skal anvende rent drikkevand til at rense kloakrør med.

Samtidig er det lykkedes J. Hvidtved Larsen A/S at udvikle slamsugere, som kan tømme septiktanke og samtidig separere vand og faste elementer, så vandet kan sendes retur til septiktanken. Det betyder, at der skal transporteres mindre mængder og der kan spares mange kørsler, hvorved der spares brændstof og CO2-udslippet reduceres.

Tilpasser sig

Hos J. Hvidtved Larsen A/S gør man sig store anstrengelser for at produktet skal passe til både opgaven og det geografiske område, hvor slamsugeren skal operere. Det nytter f.eks. ikke noget at rørene til spulevandet fryser til, fordi der i en stor del af året er hård frost i området.

Den slags forhold tager Hvidtved Larsen højde for ved produktionen af den enkelte slamsuger.

– Der er stor forskel på hvordan køretøjerne skal bygges op på de forskellige markeder, og dertil kommer de forskellige regler for totalvægte m.v., siger ingeniør Jesper Hejselbæk.

J. Hvidtved Larsen A/S leverer en del slamsugere til Australien og New Zealand, hvor der er helt andre regler for akseltryk end dem vi kender. Det betyder at man skal op på et fireakslet chassis for at kunne køre med 26 ton totalvægt og et femakslet chassis for at køre med 32 ton totalvægt.

I Australien er der tilmed steder, hvor det ikke har regnet i 7-8 år, og det betyder at vand er mangelvare. Her er det nødvendigt med et genbrugsanlæg, som bruger mindst mulig vand.

Vigtig med rådgivning

Rådgivningen i salgsprocessen er således vigtig, fordi en slamsuger skal kunne holde i mange år.

- Nogle kunder vælger at få flyttet slamsugeren over til et nyt chassis, måske endda to gange, når lastvognen ikke kan mere. Der er derfor mere tale om et projektsalg end et produktsalg, fordi man binder sig til hinanden i mange år frem, siger Jesper Hejselbæk. Vi gør meget for at være til stede med servicemuligheder og have reservedele klar, så vore kunder altid hurtigt kan blive hjulpet.

Det giver stor troværdighed, at følge kunderne til dørs.

- Derfor har virksomheden ofte en aftale med et lokalt værksted i nærheden af kunden, forklarer Hejselbæk.

I Greve har J. Hvidtved Larsen A/S etableret et centralt serviceværksted i Ventrupparken ved siden af Lastas-gruppens store servicecenter, så sjællandske kunder hurtigt kan komme til service.

I alt beskæftiges der 120-130 medarbejdere ved J. Hvidtved Larsen A/S.

Scania R480 LB10

En 5-akslet Scania R480 LB10 10x4*6 er opbygget med et JHL RECycler 514 ADR-anlæg og leveret til Hydrotech Hire Ltd. i New Zealand. Aggregatet består af en 14.000 liters tank, og såvel anlæg som chassis er godkendt for transport af farligt gods.

Udstyret omfatter JHL RECycling anlæg for kontinuerlig genbrug af spulevand, en Uraca-højtrykspumpe med en kapacitet på 628 l/min ved 150 bar. Der er også en stor spuleslangetromle med automatisk slangestyr med 300 meter 5/4” spuleslange, samt en lille slangetromle med 50 m ¾” + 60 m ½” spuleslange.

Vacuumpumpen CVS VacuStar WR 2500 har en kapacitet på 41.667 l/min og 1,0 bar overtryk hhv. 90 procent vacuum. Chassiset er produceret direkte på Scanias hollandske fabrik i Zwolle.

Svensk tørsuger

J. Hvidtved Larsen A/S købte for nogle år siden en virksomhed i Eslöv, Sverige, som har specialiseret sig i at bygge tørsugere, som f.eks. kan anvendes til at suge grus og lignende produkter – det er faktisk en form for stor støvsuger.

Produktionen blev flyttet til Silkeborg, mens lokalerne i Eslöv fortsat anvendes som montage og serviceværksted. Teknikken fra tørsugerne anvendes i dag i moderne og specielle sugere. Tilføjelsen af et nyt produkt i programmet har været med til at udjævne den nedgang som den aktuelle finanskrise ellers kunne have betydet for virksomheden.

Ellers producerer J. Hvidtved Larsen A/S produkterne FlexLine, som er et fleksibelt modulopbygget slamsugeranlæg, der tilpasses den enkelte kundes behov og MaskoFlex, der bruges til at afvande slammet på stedet, så man kun transporterer det tørrede slam med sig, mens vandet returneres til f.eks. en septiktank.

Andre slamsugere er RECycleren, der genanvender det vand som den suger op til at spule med, og den kan stadigvæk anvendes som en helt almindelig slamsuger, og FlexVac, en stor støvsuger, der har op til 50 procnets højere lasteevne end andre på markedet og samtidig forbruger op mod 30 procent mindre mængde brændstof.

Endelig er Cityflex til mindre lastvogne, hvor man skal kunne køre inde i byer m.v., hvor adgangsforholdene er svære.

Leveringstiden på en standardslamsuger er 4-6 måneder.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078