FDL bekæmper overhalings-forbud
Vejdirektoratet har indkaldt forsøgets følgegruppe til møde den 16. november.
Transportminister Hans Chr. Schmidt fastholder delforsøget - som forbyder lastbiler at overhale på den østjyske motorvej - trods transportbranchens protester.
- FDL fastholder naturligvis det urimelige i et overhalings-forbud. Et forbud, som efter FDLs opfattelse snarere vil øge problemerne end løse dem. Man behøver ikke at være hverken student eller professor for at kunne regne ud, hvordan kilometerlange køer af lastbiler vil give problemer for den øvrige trafik, siger FDLs formand, vognmand Christian Jensen, Frederikshavn.
FDL er med i den følgegruppe, som skal mødes 16. november med Vejdirektoratet.
- Det, der kan undre er, at en minister overhovedet ikke vil lytte til, hvad en enstemmig branche fremfører af argumenter for, at lade rapporter og undersøgelser som allerede foreligger fra de relevante styrelser og direktorater under ministerens eget ressort komme i betragtning, inden ministeren træffer en stærkt diskutabel beslutning, siger Jensen, der betegner ministerens holdning som en ”vendetta mod et erhverv, hvor enkelte klovne har irriteret ministeren under hans færden på bagsædet i ministerbilen”.
- Ministeren lagde i sin fremlæggelse af forslaget slet ikke skjul på, at det var egne oplevelser på motorvejen i det sydlige Jylland, der havde været anledningen til det fremsatte forslag. Det er utilstedeligt, at et forslag tromles igennem på en helt og aldeles usaglig baggrund, siger Christian Jensen, der også er forundret over den svage reaktion fra de folkevalgte i Folketingets Trafikudvalg.
Skuffende tavshed- Det er dybt skuffende, at langt de fleste trafikordførere har forholdt sig tavse. Tavsheden siger en hel del om, hvor lemfældigt, nogle af dem tager på tingene. Det er horribelt ud over alle grænser, at straffe en hel branche, fordi et fåtal af chauffører blæser på lovene. Det her svarer til, at hvis to procent af privatbilister kørte for hurtigt, satte man fartgrænserne ned, siger Christian Jensen. Man har efterhånden indtryk af, at alle andre trafikanter har frit spil, mens de tunge køretøjer gang på gang betragtes som sorte får. Vi skal ikke have bedre betingelser end andre, men i betragtning af, at det er os, der holder Danmark kørende, kan vi i det mindste forlange fairplay.