Kun få vælger startspærre
De mange tyverier af lastvogne udløser en debat om der bliver gjort nok for at sikre sig mod tyverierne.
Vi har spurgt både hos Scania og Volvo om hvorvidt, der er et stort salg i startspærrer, når der bliver indkøbt nye lastvogne.
- Startspærre er ikke standard på en Volvo lastvogn, og vi har solgt startspærre på under 10 % af alle nye lastbiler indenfor det sidste år, siger Volvos markedskommunikationschef Peter K. Andersen til TTN.
- Det er nøjagtig samme problemstilling som med vores omfattende sikkerhedssystemer - der skal være en klar økonomisk gevinst ved at købe udstyret ellers vil vognmanden ikke bruge penge på det. Vi kører i øjeblikket en kampagne på vores forsikringsprodukt, hvor man sparer 15 procent ved at købe den store sikkerhedspakke. Men det har kun en meget begrænset effekt. Vi gør alt for at klæde vores sælgere på til at vurdere vores kunders behov og rådgive om, hvordan lastbilerne skal specificeres, således at kunderne sikres så god en driftsøkonomi som muligt. ESP og ACC bliver standard på lastbiler i hhv. 2014 og 2015 fordi der kommer lovgivning på området, så lad os håbe det samme sker med startspærren, siger Peter Andersen.
Opadgående tendensHos Scania Danmark siger pressechef Mikael Friis:
- Hos Scania har vi det princip, at der ikke findes en ”standard-specifikation”, da hver enkelt lastbil specificeres i henhold til kundens ønsker. Startspærre er derfor ikke ”standard” men kan naturligvis leveres. Den vejledende forhandler udsalgspris er ca. 3.350 kr plus moms. Andelen af nye Scania leveret med startspærre er ca. 20 procent, og tendensen er opadgående. Det er især flådeejere, der har fokus på dette. Men mindre vognmandskunder bliver også mere og mere bevidste om fordelene ved at investere i dette sikkerhedsudstyr. Den udvikling skyldes måske, at vi har sat mere fokus på det ved vores sælgeruddannelse, siger Mikael Friis.