23948sdkhjf

Femern-bro bliver 20 procent dyrere

En fast forbindelse over Femern Bælt bliver 7,5 milliarder kroner dyrere end budgetteret.

En fast forbindelse over Femern Bælt bliver 7,5 milliarder kroner dyrere end budgetteret.



Selv om det første spadestik til den faste forbindelse over Femern Bælt ligger flere år ude i fremtiden, så tyder nye oplysninger på, at projektet bliver væsentligt dyrere end de 33 mia. kroner som Folketinget fik at vide en Femern-bro villle koste.

Alene udgifterne til forprojektet er steget med 50 procent skriver Jyllands-Posten med henvisning til kilder, der angiveligt befinder sig tæt på projektet.

Folketinget fik i forbindelse med vedtagelsen af den faste forbindelse over Femern Bælt at vide, at en broforbindelse ville koste omkring 33 milliarder kroner og en tunnelforbindelse vil koste 41 mia. kroner. Men nu hedder det fra Femern Bælt-forbindelsen, at: Indtil videre står de to forslag næsten lige, hvad angår teknik, sikkerhed og økonomi.

Broløsningen er altså blevet væsentligt dyrere end ventet. Dermed kan tunnel-løsningen nu gå hen og blive et realistisk alternativ.

Transportminister kræver redegørelse

Transportminister Hans Chr. Schmidt meddelte i går søndag, at han betragter oplysningerne i Jyllandsposten med stor alvor. Derfor har han besluttet at hasteindkalde bestyrelsen i selskabet Femern A/S, der er stiftet for at gennemføre projektet., allerede i dag mandag.

Femern A/S' adm. direktør, Leo Larsen, har reageret med en pressemeddelelse, hvor han oplyser, at det overordnede anlægsskøn fortsat ligger inden for spændet mellem 33 mia. kr. for bro og 41 mia. kroner for en tunnel.

- De foreløbige beregninger viser, at en tunnel er blevet billigere og en bro er blevet dyrere end hidtil antaget. Projektet kan stadig gennemføres inden for det hidtidige anlægsskøn, men de detaljerede beregninger er endnu ikke bragt til ende, og vi har endnu ikke truffet noget valg om det foretrukne projekt, skriver Leo Larsen.

Spørgsmål til ministeren

Enhedslistens medlem af Folketingets Trafikudvalg, Per Clausen, reagerer skarpt på oplysningerne om det flere milliarder store budgetskred.

- Tilsyneladende har folketinget vedtaget Femern forbindelsen på et helt forkert og utilstrækkeligt grundlag. Spørgsmålet er bare om det er bevist eller ubevist, at folketinget blev fejlinformeret om forbindelsens økonomi. Selv har jeg stillet et utal af spørgsmål om denne økonomi og har gang på gang fået at vide, at de fremlagte budgetter var solide og med sikkerhed ville holde. Disse svar har nu vist sig at være direkte forkerte, udtaler Per Clausen.

Han vil derfor bede transportministeren om at redegøre for, hvordan priserne på Femern-forbindelsen kan eksplodere på denne måde, hvordan misinformationen af Folketinget i denne sag er sket og hvilke konsekvenser de nye oplysninger får for bygningen af forbindelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078