Kørselsmønstre bliver analyseret
Inden for en kort årrække vil politikere, myndigheder og branchefolk kunne få information om alle trafikstrømmene i hele landet fra en landstrafikmodel.
Denne model skal være med til at prioritere, hvor der skal investeres i ny infrastruktur, og hvor flaskehalse skal fjernes. Mens der er godt styr på oplysningerne om persontrafikken, så er godstrafikken noget af et ubeskrevet blad i denne sammenhæng, skriver International Transport Danmark til sine medlemmer, hvoraf nogle kan se frem til at blive interviewet om deres godstransport.
Det er vigtigt, at godstrafikken bliver bedre beskrevet, så den i højere grad bliver en del af landstrafikmodellen, oplyser ITD. Oplysningerne skal anvendes til at underbygge modellen og sikre, at den giver et retvisende billede på godstrafikken i Danmark. På denne måde kan der skabes et ligeværdigt beslutningsgrundlag mellem persontrafikken og godstrafikken.
Det vil give politikere, myndigheder og branchefolk et væsentligt bedre indblik i godstrafikken og dens veje. På den måde vil det fremover være meget lettere for dem at forstå godstrafikkens omfang, hvordan den bevæger sig og nok så vigtigt, hvor der er behov for at udbygge infrastrukturen og fjerne flaskehalse.
Undersøgelse af godstransportenTetraplan er i gang med at kontakte transportvirksomheder med henblik på et interview om deres godstransport, hvordan transportvirksomhederne bruger egne og fremmede godsterminaler og distributionslagre, samt hvor disse terminaler findes, hvordan virksomhederne tilrettelægger de daglige kørsler, og hvilke typer gods der er på ladet.
Etableringen af en landstrafikmodel blev besluttet i forbindelse med folketingsforliget i 2009 om en grøn transportpolitik, og godstrafikdelen skal være klar i 2012. Tetraplan indsamler data for Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der står for at udvikle modellen for Transportministeriet.