Ikke flere brændstofafgifter, tak
DI Transport mener ikke, at forhøjede brændstofafgifter er en farbar model som modstykke til en eventuel maut-løsning i Danmark.
Regeringen er ved at bane vejen til en maut-løsning fra 2012, men der er uenighed i branchen om, hvorvidt mauten bør erstattes af andre tiltag. Dansk Transport og Logistik ser gerne en billigere løsning ved i stedet at hæve dieselafgifterne, mens International Transport Danmark vil fastholde den nuværende eurovignet-ordning koblet med øget kontrol af udenlandske lastbiler.
Michael Svane, direktør i DI Transport, tror heller ikke på forhøjede brændstofafgifter:
- Det er efter vores opfattelse den forkerte vej at gå, fordi det vil ramme lokale og nationale vognmænd langt hårdere end de planlagte kørselsafgifter. Udenlandske vognmænd vil bare tanke udenfor Danmarks grænser og vi vil åbne op for en uheldig grænsehandel. Det betyder, at vi ikke får penge hjem fra udenlandske lastbiler, der kører gennem Danmark, hvilket ellers er en del af øvelsen, påpeger Svane. Forhøjede dieselafgifter vil derfor ramme skævt.
Han vil ikke lægge sig fast på en opkrævningsmodel, men peger på, at staten har sendt den kommende maut-løsning i udbud, hvilket gør, at der vil komme forskellige bud på en teknisk maut-løsning.
- Og heri vil det helt sikkert indgå, at det skal være en ordning, der er billig, så det beløb, som staten skal bruge til investeringer i infrastruktur, ikke bliver ædt op af administration, siger Michael Svane.