23948sdkhjf

Europæisk Luftfragt holder vækstkursen

Luftfragtsomsætningen i to af Europas største lufthavne vokser stadigt støt, trods en lille nedbremsning.

Luftfragtsomsætningen i to af Europas største lufthavne vokser stadigt støt, trods en lille nedbremsning.



Mens luftfragtsaktiviteterne i Kastrup Lufthavn kun viser svage tegn på fremgang, så er udviklingen anderledes vital ude i Europa.

Frankfurt Lufthavn kunne ved udgangen af september melde om en luftfragtomsætningen på 186.000 tons. Det er en fremgang på 15,4 procent set i forhold til september 2009. År til dato er der tale om en fremgang på 27 procent.

En tilsvarende udvikling ses i Heathrow Lufthavnen uden for London, hvor fragtvolumenerne i september lå 12,2 procent over niveauet i samme måned året før med en luftfragtomsætningen på 123.680 tons. Det er en fremgang på 20 procent siden starten af 2010.

BAA Group, der driver Heathrow og en række andre lufthavne i Storbritannien, melder om en tilsvarende udvikling i hele landet. Det skriver Britiske Transport Intelligence.

Topcheferne i både Fraport og BAA Group konstaterer, at sektoren er vendt tilbage til stabil vækst.

BAA Groups CEO, Colin Matthews, kommenterer fragttallene således:

- Udviklingen afspejler en stigende erhvervstillid med volumener, der overgår topniveauet før krisen.

Thomas Cullen fra britiske Transport Intelligence noterer, at selv om september-tallene fra både Frankfurt og Heathrow viser tegn på opbremsning i vækstraterne, så er ikke tale om nogen overraskende udvikling.

- Den tocifrede vækstrate, der er noteret i de foregående kvartaler i år, var i høj grad båret af genopretningen efter recessionen. Den gode nyhed er, at begge lufthavne forventer, at væksten fortsætter i den nærmeste fremtid. Den gunstige udvikling i begge lufthavne ser ud til at være drevet af vækst i både eksport og import, der er i fremgang på grund af øget global efterspørgsel. Tallene tyder på, at samhandlen inden for nøglesegmenter, der er i stor udstrækning anvender luftfragt, udviser en stærkere vækst end det øvrige marked, skriver Thomas Cullen, der dog erkender, at det må vække undren, at den gunstige udvikling i luftfragtssektoren ikke bliver afspejlet i mere generelle økonomiske indikatorer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062