ITD: Hollandsk afgiftsmodel er en blindgyde
Det vil ikke gavne de små lande at finansiere veje og infrastruktur via nationale afgifter på brændstoffet.
Den hollandske regering har meldt ud, at man vil droppe vejafgiften og i stedet finansiere veje og infrastruktur til vejtransporten via afgifter på benzin og diesel. Men det er ikke en model til efterfølgelse, mener International Transport Danmark (ITD), der er brancheorganisation for de danske eksportvognmænd.
- Små lande som Holland og Danmark har ingen fordel ud af at gå enegang, når det gælder afgifter på vejtransport. Hvis vi lægger afgiften over på brændstoffet, vil det blot medføre, at lastbilerne tanker, før de kører ind over grænsen. Og det betyder, at udenlandske lastbiler slipper gratis igennem de små lande. Og de vognmænd, der kun kører lokalt, kommer dermed til at bære hele regningen for infrastrukturen i de små lande, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
I stedet anbefaler man fra ITD’s side, at de danske myndigheder øger kontrollen med den nuværende Eurovignet-ordning. Ifølge ordningen skal alle udenlandske lastbiler lade sig registrere som betalere af vejafgift. Eurovignetten, der er reguleret via et EU-direktiv, er en fælles afgiftsmodel, som p.t. gælder i fem lande, herunder Holland, og har eksisteret siden 1995.
- I Danmark er vi nået så langt, at vi har fået overtalt myndighederne til at opsætte vejskilte, som fortæller de udenlandske chauffører, at de skal betale vignetafgift for at køre på de danske veje. Hvis vi vil bevæge os yderligere fremad, skal vi forbedre kontrollen i stedet for at finde på helt nye afgiftsformer, der kun rammer de danske vognmænd, siger Mogens Therkelsen.