23948sdkhjf

Andre veje til grøn transport

Tilskud til forbedret aerodynamik er ideforladt, mener vognmand.

Tilskud til forbedret aerodynamik er ideforladt, mener vognmand.



- Jeg kan se, der kun har været en enkelt ansøgning om tilskud til aerodynamiske foranstaltninger. Det kan jo tyde på at transportbranchen er opmærksom på samfundsøkonomien, og jeg vil derfor foreslå at pengene går tilbage til "hullet" i statskassen og at man nedlægger Center for Grøn Transport, lyder det ironisk fra vognmand Jørgen Jensen, Juelsminde, vognmandsfirmaet Richard Jensen & Sønner I/S, provokerende.

Center for Grøn Transport har lige nu millioner af tilskudskroner til forbedret aerodynamik på lastbiler. Men der har hidtil kun været en enkelt ansøgning.

- Jeg foreslå at man i stedet giver tilskud til dæk med lav rullemodstand, samt giver dispensation til at køre i frigear nedad bakkerne. Især det sidste vil nedbringe CO2-udslippet, så det kan mærkes, siger Jørgen Jensen, der gerne bidrager med flere ideer til Center for Grøn Transport.

Han synes, at tiltaget med spoilerudstyr er idéforladt.

- Interessen taler jo for sig selv, fortsætter vognmand Jørgen Jensen. Hvis alle teoretiske besparelser holdt vand, ville en lastbil i dag køre 40 km på literen. Men praksis er ofte noget anderledes. Forhold som kørehviletids-bestemmelser, rådighedstid, leveringsterminer, hastighedsbegrænsere m.v. påvirker jo også CO2-regnskabet. Det er jo sådan i dag, at hensynet til overholdelsen af ovennævnte, gør at alt og alle kører for fuld skrue. Ingen har tid til at tænke økonomikørsel i praksis.

Jørgen Jensen mener, at der i ”gamle dage” var perioder, hvor man kunne "slappe af”, og ”nyde tilværelsen i et mageligere og dermed meget økonomisk tempo”, fordi man ikke skulle køre med uret som modstander.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063