23948sdkhjf

Vognmand: Skrot regelmonstret

Vognmand Kresten Kold uddeler drøje hug til de nye regler for affaldsindsamling i DTL’s medlemsblad.

Vognmand Kresten Kold uddeler drøje hug til de nye regler for affaldsindsamling i DTL’s medlemsblad.



Her beskriver Kresten Kold reglerne og deres administration som ’håbløse’.

Efter hans mening er alt gået galt, hvad der kan gå galt. Reglerne er utallige og labyrintiske. Administrationen af dem fungerer ikke, og tingene er slet ikke på plads hos myndighederne.

- Det er en belastning, at vi skal indhente et hav af oplysninger hos vores kunder blot for at køre et læs affald. Det værste er, at vi ikke kan se et formål med al den informationsindsamling, siger Kresten Kold.

Han nævner afhentning af byggeaffald fra renoveringen af en ejendom, som et eksempel på de nye reglers urimelige krav.

- Inden vi transporterer byggeaffaldet, skal vi fremskaffe oplysninger om kunden – tømrermesteren – og kundens kunde og udfylde skemaer med adresser, cvr-nummer, p-nummer eller matrikelnummer. Derefter skal vi registrere og sortere affaldet i et antal kategorier som plastik, pap, papir, metal, træ, isolering, mursten, tegl og beton. For at lette sorteringen kræver det ofte, at vi stiller to-tre containere op. Det koster ekstra, men til gengæld er affaldet billigere at komme af med.

I praksis kniber det dog ofte for de travle håndværkere, at få sorteret byggeaffaldet korrekt. Dertil kommer, at det er vanskeligt og tidskrævende at registrer affaldsmængderne korrekt.

Ressourcesluger

Så skal byggeaffaldet til modtagepladsen, hvor det sorteres en gang til af pladsens erfarne folk.

»Til gengæld fortsætter vort papirbøvl. Vi skal holde styr på de indsamlede data og indrapportere på internettet, hvad vi har kørt med, hvor det er afleveret og hvor meget. Her er det jeg spørger: Hvad skal alle vognmændenes detaljerede oplysninger bruges til? Vi får at vide, at EU kræver det, så man kan følge affaldsstrømmene. Mon de indsamler lige så detaljerede oplysninger i Grækenland og Polen? Jeg tvivler. Men dukselandet Danmark går altid forrest og sætter et kæmpeapparat i gang, der endda langt overstiger, hvad EU kræver, siger Kresten Kold.

Han påpeger, at den ekstra administration kræver store investeringer i it og i sidste ende kræve, at han ansætter en ekstra medarbejder halvtids på kontoret. Virksomheden skal også bruge betydelige ressourcer på at uddanne nøglepersoner. Det gælder formentlig alle i branchen.

Dertil kommer at myndighederne også tvinges til at afsætte ekstra ressourcer til håndteringen af de enorme datamængder.

Ikke klar

Hele forløbet med indførelsen af de nye regler for affaldstransport er blevet besværliggjort, da Miljøstyrelsen ikke var klar til at administrere reglerne og den krævede uddannelse var heller ikke klar. Kresten Kold mener, den eneste løsning er en hurtig ændring og forenkling af reglerne.

- Reglerne er sådan, at almindelige borgere kan aflevere deres affald gratis på modtagepladserne i biler under 3.500 kg, og det betyder, at tømrermesteren kan sende lærlingen af sted med affaldet i rutefart i en varebil. Og han skal ikke registrere noget som helst. Det skal modtagestationen, men de kender jo hverken til kundens kunde, matrikelnummer eller noget, siger Kresten Kold, der frygter at kunderne vælger at droppe vognmanden for selv at køre affaldet til modtagepladserne

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064