Gode råd til virksomheder
Hjælp at hente: Stærk interesse for viden på netværksmøde på Teknologisk Institut.
Af Lars Lassen
Kun godt halvdelen af de omkring 20 deltagere på Teknologisk Institut og TINV’s introduktion til ’Netværk for Transportvirksomheder’ var transportvirksomheder. Men til gengæld var interessen for ny viden og samarbejde stærk hos de fremmødte virksomhedsledere, der alle kommer fra små og mindre transportvirksomheder.
Konceptet for netværksopbygningen er en række møder, hvor deltagerne diskuterer fælles emner ud fra oplæg, som Teknologisk Institut leverer.
Seniorkonsulent Palle Petersen, Teknologisk Institut, leverede et veloplagt indspark over skinnebenet til transportbranchen.
- Der er sket en stigende professionalisering hos transportkøberne over de sidste 25-30 år i takt med at ordet logistik har vundet udbredelse. Desværre er der ikke sket en tilsvarende professionalisering i transportvirksomhederne. Det er det vi gerne vil hjælpe med at gøre noget ved, sagde Palle Petersen.
- Dels ved at give jer nogen værktøjer, så i bedre kan matche transportkøber og dels ved at bringe jer sammen, så i kan lære af hinandens erfaringer og måske få jer til at arbejde sammen andre transportvirksomheder.
ModulerHan gav en oversigt over emner, som der erfaringsmæssigt er interesse for, når Teknologisk Institut gennemfører netværksmøder i brancher med mange små virksomheder. Herunder emner som regnskaber, markedsføring og salg.
- Vi tilbyder en række efteruddannelsesmoduler, som kan gennemføres i forbindelse med netværksmøderne. Jeg ved at mange i branchen overlader regnskabet til revisoren. Men i har både brug for at kunne læse jeres eget regnskab, og for at kunne ’knække’ andres regnskaber. Ellers kan I ikke vurdere, hvor solid en eventuel kunde eller samarbejdspartner er, siger Palle Petersen.
Flere vognmænd erkendte, at de ikke er stærke nok til tal og økonomi, men påpegede at det stærke prispres i branchen udgør et meget stort problem:
- Der er altid nogen, der kan køre turen billigere end du kan.
Sig nej- I er nødt til at sige nej til kørsel, som I ikke tjener penge på, siger Palle Petersen. Derfor skal I også selv kende prisen. Hvis I har kunder, der hele tiden presser jer på prisen, så bør I overveje om I skal blive ved med at spilde tid på dem. De kræfter i bruger på en sådan kunde kunne I, i stedet bruge på pleje mere seriøse kunder bedre.
Han fastslog, at udbygning af kunderelationer til både eksisterende og nye kunder, er nøglen til stabil aktivitet.
- Hvor mange her bruger tid på salg og markedsføring? Hvis man ikke aktivt opsøger nye kunder, så bliver I i sidste ende for afhængige af de kunder i allerede har og speditørerne. I skal også ud til jeres eksisterende kunder og tale med dem, om hvad det er de ønsker. Og I skal skrive det ned – ellers går det i glemmebogen, sagde Palle Petersen.
E-businessDeltagerne fik også et veloplagt indblik i den nye teknologis muligheder af centerleder Ebbe B. Petersen fra Teknologisk Instituts center for eBusiness. Her skal blot nævnes et enkelt eksempel.
- Hvor mange af jer kender jeres eget ry på internettet? I har måske læst om virksomheder, der er blevet hængt ud af sure kunder på internettet. Men har I faktisk undersøgt, hvad der står om jeres virksomhed ude i cyberspace? Det er svært og det tager lang tid, at ændre et dårligt image. Derfor er det utroligt vigtigt, at virksomheden løbende tjekker, hvordan den bliver vurderet, sagde Ebbe B. Petersen.
På internettet findes der flere portaler, der tillader forbrugere at ’anmelde’ virksomheder.
- Der er en overvægt af kunder, der anmelder virksomheder de er utilfredse med.
Det kan blive dyrtEbbe B. Petersen nævnte et eksempel på et renseri i København, der havde fået flere dårlige anmeldelser på en af disse portaler. Samtidig var der et link til renseriets hjemmeside på portalen.
- Linket var bare dødt. Men virksomheden levede faktisk med en ny ejer, der oven i købet havde fået lavet en flot hjemmeside. Men han anede ikke, at virksomheden bar på en bunke dårlige anmeldelser fra den forrige ejers tid. Det kan blive dyrt, at man ikke holder øje med den slags, sagde Ebbe B. Petersen.
Det næste netværksmøde finder sted mandag, 11. oktober på Teknologisk Institut.
ll@transporttidende.com