Ta’ natten i brug
Han har nærmest gået og prædiket for natkørsel det seneste års tid: Ved enhver lejlighed har formand for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen, fremhævet mulighederne for en klogere distribution i Danmark ved at tage natten i brug.
Af Gwyn Nissen
Han har en pointe og hans ihærdighed fik i den forløbne uge grønt lys fra højeste sted: Transportminister Hans Christian Schmidt bakker nu officielt op om forslaget med en række helt konkrete initiativer.
Faktisk er det gået så stærkt på det seneste, at Århus har meldt sig på banen som forsøgskanin. Transportministeren rettede da forleden også en opfordring til landets største byer om at melde sig ind i kampen og være med til at finde holdbare løsninger på natdistribution i stedet for at stritte imod.
Fordelen ved at køre om natten er åbenlyse: En lastbil om natten er en lastbil mindre på vejene om dagen.
Udfordringen er at skabe en støjfri natdistribution. Men der er en endnu større hurdle på vej mod natkørsel: 3F, der organiserer de fleste danske chauffører, har stået stejlt overfor natarbejde. 3F mener, at natarbejde er usundt. Og det er såmænd videnskabelig bevist.
Spørgsmålet er imidlertid hvad der er mest usundt: at køre i stressende tæt trafik i dagtimerne eller på tomme motorveje i nattetimerne.
3F skal passe på, at deres veto mod natkørsel ikke rammer fagforbundets medlemmer i nakken som en boomerang.
Som medspiller kan 3F på deres medlemmers vegne få indflydelse på ordningen – som modspiller driver 3F vognmændene i armene på udenlandske chauffører, der godt vil arbejde om natten.
gn@transporttidende.com